През тази седмица в един пазарен анализ на компанията Visa Европа бе показана статистика за това колко време е отнело на различни компании да достигнат до 50 млн. потребители. Това е считано за критична маса от клиенти, които гарантират световен успех на компанията и продуктите й.

Според събраната статистика, телефонията е достигнала до критичната маса от 50 млн. души за 38 години. На телевизията й е отнело 13 години, а на интернет - само 4 години. Последните нововъведения в технологиите се справят и за една година, което показва колко големи са перспективите пред иновативните бизнеси днес.



Създадената вече инфраструктура дава възможност за много по-бързо проникване сред потенциалните потребители и съответно до по-бързо осребряване на направените инвестиции. Но е време бизнесите да си дадат сметка, че бързото завладяване на пазара не е всичко и че по-трудното е тези клиенти да останат лоялни на компанията и да продължат да купуват продуктите и услугите й.

Пример за това ни даде през тази седмица технологичната компания Apple. От финансовия й отчет за четвъротото тримесечие на миналата година се видя, че тя продължава да отчита ръстове на приходите и печалбата. Спрямо същия период на миналата година Apple е генерирала 17.6% повече приходи до $ 54.5 млрд., а печалбата й възлиза на $ 13.1 млрд. Продадени са рекордно количество iPhon-и - общо 47.8 млн. през месеците от октомври до декември, спрямо 37 млн. през същото тримесечие на миналата година.

Въпреки това акциите на Apple не се представят добре на борсите и се оттеглиха от върха си до котировка от $ 452.38 в последната сесия на Nasdaq. Причината за това е, че инвеститорите се уплашиха дали Apple има потенциал да продължи да расте със същия темп в иновациите, както досега. Това, според мнозинството анализатори, е единствената гаранция, че компанията ще успява да пребори конкуренцията си в сегмента на малката потребителска електроника.

Специалистите по маркетинг биха препоръчали на Apple да прави така, както правят телекомуникационните компании. Големите мобилни оператори имат милиони клиенти, които ползват услугите им, при това в продължение на години. Същите тези компании харчат огромни суми, за да могат да привлекат и нови клиенти, като ги примамват с оферти за безплатни услуги и подарък последен модел смартфони, ако подпишат договор за по-продължителен период от време, например за две години. Значителна част от тези клиенти остават верни на компанията и след изтичането на този период от време, което се отчита като  успех на кампаниите.

Не е тайна, че те са доста скъпи, но телекомуникационните дружества си ги позволяват, защото имат сигурността, която им дават старите клиенти с гарантираните от тях приходи. 
Малките, новосъздадени бизнеси, нямат тази опора на старите клиенти и не биха могли да инвестират агресивно в привличане на нови клиенти. Ето защо, за да оцелеят, те трябва ден и нощ да се борят за всеки един клиент.

Някои специалисти определят като особено притеснително, ако 70% от клиентите ви не се върнат в офиса в рамките на следващите 90 дни. Точно там се отваря поле за изява на маркетинг мениджърите, които трябва да направят така, че този процент да намалява, за да може бизнесът да оцелее. А това става с иновации и специален подход към клиентите, от чийто ръст и темп на увеличение зависи бъдещето пред бизнеса днес.

В бързо променящата се среда, в която стартът компании успяват да изтласкат от пазара мастодонти, благодарение на новите технологии, потребителят започва да става още по-скъп. Измамно е когато компаниите решат, че са достигнали до "достатъчно" клиенти и спрат да се борят за нови с конкурентите си. Такова понятие като достатъчно клиенти не бива да се изговаря в нито една компания, която възнамерява да продължи да съществува на хоризонта. За това на стандартния въпрос: "Колко клиенти са ви нужни, за да пробиете?" успешният мениджър отговаря: "Поне още един!".