Когато електромобилите станат повече от бензиновите коли, проблемът няма да е в недостига на електроенергия в системата, а в капацитета на самата мрежа. Тя няма да издържи на напрежението, на което ще я подложат милионите включени в контакта щепсели за зареждане. Ето защо трябва да се инвестира много и то сега в електропреносни мрежи от ново поколение.

Такъв е изводът, до който достига Александър Бакст в специализираното издание за енергетика European Enеrgy Review.

Той припомня, че Европейският съюз прие решение, с което да електрифицира градския транспорт до 2030 година, а до 2050 година бензиновите коли да бъдат тотално изведени от експлоатация в градовете.

Бакст разглежда Германия като страна - модел, в която да екстраполира модела на бъдещото позеленяване на транспорта. В момента там се движат 52 милиона бензинови автомобила. При въвеждането в транспорта на 1 млн. електромобила, необходимостта от генериране на още електроенергия ще се увеличи едва с 0.3%. Това е при положение, че всеки от тези електромобили измине общо 13 400 километра за една година, изразходвайки 15 киловатчаса електроенергия на 100 километра пробег. Това означава, че тези автомобили ще добавят по 2 тераватчаса консумация на ток от общо произведени в Германия 640 TWh през 2008 година.

Ситуацията в останалите страни от Европейския съюз е идетнична. Изчисленията на Бакст показват, че с въвеждането на електромобили в градския транспорт, необходимостта от нови генерационни мощности ще се увеличи с 15% или с 470 TWh. С новите инсталации за добив на електроенергия и планираните нови централи е трудно да се очаква, че заради иновациите в транспорта ще се стигне до енергиен дефицит.

Проблемът обаче е в капацитета на мрежата и изследване на холандски специалисти го доказват със симулация, при която 20% от автомобилите са електрически. Това увеличава двойно пиковoто натоварване в интервала 18:00 - 21:00 часа; при това се достигат нива, които са над възможностите на електропреносната система.

Представете си сега, че във всички европейски страни едновременно хората се прибират от работа и включат щепселите на колите си в мрежата. Няма ли напрежението в нея да спадне драматично?

Според Бакст много държави в региона разполагат с излишни генерационни мощности, които експлоатират с цел износ и търговия. Ето защо е необходимо мрежите, които свързват националните електропреносни системи, също да  "поумнеят".

Най-лесно процесът може да стартира от свързването на централите, добиващи ток от възобновяеми източници и консуматорите. Бъдещето е във всеки дом да има зарядна станция. Симбиозата между ВЕИ и електромобилите е такава, че батериите на колите могат да се използват за складиране на слънчевата и вятърната енергия, която в много случаи се разхищава, защото се произвежда в моменти от денонощието, когато потреблението на ток е ниско.