Дълбоко се съмнявам и до каква степен един такъв терор с постоянни проверки би принудил производителя да намали цените, защото, в крайна сметка, се проверяват търговски обекти, които очевидно не произвеждат горива.

Така коментира пред БНР финансистът Емил Хърсев държавната акция срещу търговците на горива в страната.

Той посочи, че анализите до момента показват, че надценката при продажбите на горива на дребно е в рамките на около 10%. Хърсев прогнозира, че цените на горивата ще последват поевтиняването на петрола.

Трябва да се има предвид, че цените на крайния продукт, разбира се, не следват автоматично и не могат да следват автоматично, в същия миг, спадането на цените на суровината. Делът на петрола в цялата цена на горивата е не повече от 40%, а останалото са печалбите, търговските надценки и най-вече акциза и ДДС.

Именно кражбата на този компонент, който е поне половината от цената на горивата, т. е. акцизи и ДДС, е и мотивът, който тласка сивия сектор.

Във всяка държава укриването на данъци е престъпление и тя трябва да се бори с него, категоричен е Хърсев.

По думите му, прекалено голям е апетитът, който поражда високото ниво на акцизите. А трябва да се има предвид, че тези горива, които са в момента на пазара, най-малкото са произведени преди месец от нефт, който е бил по-скъп.

Всеки търговец се опитва да поддържа по-висока цена, дори когато тенденцията е надолу. Така работи капитализмът, пояснява Хърсев. Единствено конкурентният внос може да възпре производителите да се стремят да получат максимална цена и да ги принуди да я свалят рязко.

В случая с горивата обаче условията за внос са изключително усложнени. Подобряването на системата за контрол ще доведе до подобряване на събираемостта, смята Хърсев.

Регистрите обаче няма да eлиминират сивия сектор, който до момента е абсолютно нерегистриран, нито ще повлияят на механизмите за ценообразуване.

Ако пазарът в България остава затворен и е изключително трудно да проникне външна конкуренция, все така ще бъдем свидетели на едно по-високо поддържано ниво на цените, отколкото в другите страни.

Изключено е да се легализират примитивните форми на доставки на горива като бусовете с контейнери, категоричен е експертът.