Идва лятото и оплакванията от качеството на пътищата и магистралите у нас предизвикват гневни коментари.

Има наистина проблеми с тръжните процедури, с цените и пазара при фирмите, които ги строят и ремонтират. Ниската цена, на която се прави това у нас не кореспондира винаги с най-доброто качество и като следствие започват ремонтите. Реално ремонтите на магистралите в страната не са много - има си цикли. Понякога пътищата изглеждат твърде зле, но никой не се замисля, че те не се поддържат, защото парите не стигат, коментира пред БГНЕС, Иван Бойков, изпълнителен директор на Камарата на строителите.

Почти винаги се отчита, че 60% от пътищата у нас са в лошо състояние и този процент, за съжаление, не се променя. Дори и в Строителната камара бе констатирано, че за да има ефект от ремонтите, трябва да се заделят не по-малко от 500 млн. лв. за година, които да се вложат, за да имаме сигурни пътища.

Цари някакво примирение, от време-навреме във връзка с различни трагични инциденти избухва недоволство сред граждани и организации, което с времето отшумява. От друга страна не е нормално на АМ "Тракия" и на АМ "Хемус", заради неравности на настилката и други причини, да има ограничение за скоростта от 70 и 90 км. в час, при това на трилентово платно. Това е смешно.

А колкото до новите отсечки, там ниската цена не предполага задоволително качество. Наистина вече не печелят търгове фирмите, които предлагат най-ниска цена, но всичко дотук е строено точно по този критерий.

Сега се използва друг трик – печели се конкурсът на една цена, но впоследствие обектът се довършва на друга, разбира се, по-висока. Като се навържат по веригата некачествените проекти, наводненията… излиза, че целият процес на мениджмънт на системата не е добър.

По темата корупция няма какво да се каже - съдебната система почти не е установила такава при строителството и ремонта на пътищата. Корупция ще има, ако се докаже. Може да ви звучи като стандартен отговор, но е така.

Проблем има с ремонтите по магистралите, но той не е само при нас. Пътувам често из страната и в Европа, в Германия има случаи, при които се чака по 3-4 ч. в даден участък с ремонт. Тук просто не сме свикнали. Мислехме, че като има магистрали ще летим по тях.

Всеки кабинет си идва с фирмите. При всяка смяна на правителство в България в Камарата на строителите, регистрираме около 500-600 нови фирми като членове. Това не е ли показателно? Процесът е свързан и със законодателството и със закона за обществените поръчки, със съдебната власт, с контролните органи…

Не сме отличници по корупция - много по-големи са цифрите и в Германия, и във Франция, примерно. И на тях им спират програми, и те имат проблеми, само че там обемите са по-големи от нашит, смята Иван Бойков.