Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) разшири обхвата на проверката си за картел в част от хранителните вериги у нас. В нея бяха включени и "Т Маркет", "Фантастико" и "ЦБА". Миналата седмица КЗК започна ревизия на "Кауфланд", "Метро", "Лидл" и "Билла" заради собствените им марки, които често се продават на по-ниска цена от продуктите на конкурентите.

Експертите на Петко Николов твърдят, че при продажбата на стоки със собствена марка търговските вериги на практика са конкурент на своите доставчици, които продават и в други магазини - от същата верига или от конкурентна.

Комисията обаче бе остро критикувана заради това, че е избрала да се самосезира единствено за четирите германски хипермаркета, без да отчете, че на пазара има и други вериги със собствени марки. В съобщението си за разширяването на кръга проверявани вчера от комисията бяха лаконични и напомниха, че съмненията са същите, както и за останалите четири. 

"Наличието на подобно съгласуване би имало антиконкурентни последици върху процесите на ценообразуване при доставката и реализацията на дребно на храни и други бързооборотни стоки в големите търговски вериги", посочват лаконично от КЗК.

Ако се докаже, картелът би струвал до 10% от оборота на всеки един от хипермаркетите. Съгласуването на цени обаче е тежка и дълга процедура, която най-често завършва без резултат заради липсата на доказателства. Предлагането на собствени марки е дългогодишна практика на хипермаркетите както у нас, така и в чужбина.