„София. Не би могло да има по-голям контраст. Отвън ни приветстват панелени блокове, разбитите стъкла на прозорците им са сменени с найлони, от които вее тъгата на източния блок. Вътре – пресни плодове от цял свят, искрящи от чистота полици, магазинно радио, шандове за деликатеси“. Така австрийският вестник Die Presse коментира присъствието на австрийската търговска верига Billa в страната ни.

Billa празнува 10 години присъствие в България. За този период са изградени 75 магазина в червено и жълто, като планът е те да нараснат до 100. България през последните две години се развива изключително бързо – коментира отговорникът за централна Европа на компанията.

С 4000 служители и нарастваща популярност, Billa гледа на себе си като лидер в сектора на хипермаркетите у нас. В Metro и Kaufland може и да се прави повече оборот, но в тях се продава и по-широк асортимент, например телевизори.

В България все още не се наблюдава процеса, образно наречен смърт на бакалиите – коментира ни Die Presse. Големите вериги, както и другите модерни канали за дистрибуция, формират само 25% пазарен дял. Останалото е за пазарната търговия или за малките търговци, които са неизброимо множество в партерите на панелките.

Но въпреки това малките търговци изпитват страх за бъдещето си, тъй като конкуренцията на големите вериги се засилва – обяснява министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. Страхът е и по отношение на по-ниските цени в хипермаркетите. Трябва да се намери баланс – казва министърът.

В Била три четвърти от асортимента от 12 000 продукти е с регионален произход. Печалбата на компанията е далеч по-висока, отколкото в западна Европа, по признанието на регионалния мениджър. Кризата не се е оказала пречка, тъй като заплатите са ниски, също и данъците, а конкуренцията ниска.

Но и в България конкуренцията започва да се засилва. През ноември на пазара стъпва евтиният
Lidl, който ще открие у нас 29 магазина. Това ще промени ценовата ситуация – счита Емил Стефанов, ръководител на бизнеса на Billa в Румъния и България.

По отношение на цените, австрийските журналисти отбелязват, че регионалните български продукти в хипермаркета са по-изгодни по сравнение с малките магазини. Но за вносните стоки, например напитки и козметика, няма разлика в цената между София и Виена.

Сравнението продължава с това, че по официални статистически данни българското домакинство дава средно 40% от разполагаемия си доход /425 евро на домакинство/ за храна, докато в Австрия тази цифра е 13%. Кризата все пак е довела до понижаване на покупателната способност на българина, като търсенето на първокласни маркови стоки все по-често отстъпва пред евтините покупки.

По тази причина плановете за продължаваща експанзия на Billa в България са предпазливи – но от компанията очакват в скоро време покупателната способност на българина да достигне тази в Полша.

През 2009 г. австрийската търговска верига е реализирала оборот от 280 млн. евро в България. По този показател се нареждаме на пето място сред седемте източноевропейски страни, в които Billa присъства. Общата сума на покупките, направени в източна Европа в магазините на Billa, миналата година е била 2.5 млрд. евро.