Може ли българска марка да бъде сред най-добрите в света? Отговорът е да, дори когато става въпрос за сектор като луксозните стоки, където конкуренцията е жестока и на пазара доминират големите играчи от Лондон, Ню Йорк и Париж.

Днес известното мъжко списание Gear Patrol нареди сред предложенията си за най-добрите продукти и български ракети за фрескобол. Ще си кажете, какво от това? Нещо повече, за много българи цената от 118 долара би била непреодолимо препятствие, ако поискат да играят в парка с ракетите Yamabahari.

Но като имаме предвид, че те стоят между машина за еспресо за 400 долара и часовник с дизайн на Porsche с цена от 6 950 долара, целевата им група като продукт едва ли е масовият потребител в България.

Защо тези ракети за фрескобол са толкова важни? Защото тук става въпрос за неща, които са дефицитни в икономиката на България като цяло - висока добавена стойност, налагане на собствена марка в глобален мащаб и ноухау.

Тези три компонента, съчетани в един продукт, се превръщат в двигател за икономическо развитие. Добавената стойност означава по-големи печалби, повече инвестиции, по-високи заплати.

Налагането на собствена марка пък води до това, че парите текат от света към България, а не в обратна посока, както обикновено.

А вложеното ноухау дава предимство пред конкуренцията, дори да става въпрос само за дизайн. Ръчно изработени от естествени материали, като американски орех и европейски клен, в ракетите Yamabahari се вижда невероятно внимание към всеки детайл. Те обаче са само част от по-широка продуктова гама, свързана с активния начин на живот, към който се стремят повечето от потребителите в Европа и САЩ.

Ето така ракетите Yamabahari се превръщат от средство за играене на фрескобол, в пример за развитие и продуктово позициониране. Те са част от по-голям проект, който създава визия за начин на живот. И е забележително, че в основата на всичко това стоят българи.

Тук виждаме как се прави бизнес в дългосрочна перспектива, не с търсенето на бърза печалба, а със спечелване на уважението и доверието на потребителите, с качество, дизайн и разбиране на техните нужди.

Марката Yamabahari излиза от типичния български калъп на продукти на ишлеме, които се правят от бивши бедни за настоящи бедни. Вместо това се залага на идеята, че за да печелиш трябва да продаваш на хората, които имат пари.

Ако повече български компании разберат тази проста истина и инвестират в това да бъдат конкурентни на международните пазари, ние българите един ден можем да се превърнем в богата нация с развита икономика.