По традиция и тази година приключва със заплаха от национална стачка в БДЖ, пише в анализ на БТА. Аргументите на синдикатите – подписаният след продължителни и тежки преговори в средата на декември меморандум със Световната банка предвижда около 30 процента съкращения на персонала през следващите години.

Одобреният от правителството меморандум има за цел подкрепа на реформите в железопътния сектор. Документът урежда бъдещ заем от 600 млн. лева за съживяване на жп сектора у нас. Министерството на финансите ще предостави гаранции за заема, което автоматично го превръща в държавна помощ за компаниите "Български държавни железници" (БДЖ) и Национална компания "Железопътна инфраструктура"(НКЖИ). Парите, които може да вземе БДЖ, са до 460 млн.лева, а НКЖИ - до 140 млн. лева.

 

По думите на Петър Бунев, председател на железничарския синдикат, ако споразумението бъде изпълнено в този си вид, 9 000 железничари ще загубят работата си. "Категорични сме, че ако фигурира такава цифра в меморандума ще има стачка, ще има стачка до дупка", заканиха се синдикалистите. Според лидера на КНСБ Пламен Димитров заемът от Световната банка за БДЖ, който е в размер на 460 милиона лева, ще бъде изразходван предимно за покриване на стари задължения и няма да останат средства за инвестиции. След като няма инвестиции, няма и перспектива за превозвача, посочи Димитров.

 

На категорично противоположното мнение застана транспортният министър Александър Цветков. Няма да има 30-процентни съкращения в БДЖ, посочи той и дори обяви твърдението като "абсолютно неправилна интерпретация". По думите на Цветков "30 процента" е икономията на средства за периода от 2009 до 2013 година. Той не вижда причини да има стачка, още повече, че оптимизацията на състава ще се търси не със съкращения, а с пенсиониране на хора, навършили възрастта, с естественото текучество (да няма назначения на мястото на напуснали служители) или със съчетаването на отделни длъжности.

 

Според министъра дори голяма част от съкращенията вече са извършени през 2009 г. и 2010 година. На този етап не се налагат съкращения, но ако това се наложи, ще се търсят преговори със синдикатите, както е по колективния трудов договор (КТД).


Относно предназначението на заема, част от него е предвиден за ремонтни работи на вагони и локомотиви, друга - за подобряване на автоматизацията и сигнализацията на НКЖИ и други механизации за подобряване скоростта на влаковете. Когато тези реформи и тази програма бъдат изпълнени в периода 2009 - 2013 година, тогава ще имаме право да кандидатстваме с европейско финансиране да си купим нови вагони и нови локомотиви. В противен случай след 2013 г. няма да получим финансиране за нови влакове, категоричен е министърът.

Реформирането на железницата изисква огромни средства, с които националният бюджет на този етап не разполага, каза още Цветков. Така че заемът от СБ е шансът ни да имаме модерна железница – така, както метрото получава субсидии за нови мотриси, така ще получава и БДЖ, обобщи той.


Подписният със Световната банка меморандум предвижда голяма част от инвестициите в железопътния сектор у нас да дойдат от европейското финансиране чрез Оперативна програма "Транспорт". Финансирането от банката ще бъде допълнение на европейската подкрепа и то само по мерки, директно свързани с програмата на българското правителство за реформи. Документът ни задължава освен това да имаме финансово стабилен железопътен сектор и да спазваме строга фискална дисциплина в сектора.

 

През последните години загубите на железниците са 218 млн.лв., отделно 572 млн. лева са задълженията към банките и още 171 млн. лева към доставчици. Годният железопътен парк,

както и почивните станции на железниците са ипотекирани.

 

С подписания меморандум е нотифицирана и държавна помощ в размер на 249 млн. лв. от Европейската комисия като първа стъпка за стабилизиране на преструктурираните в холдинг "Български държавни железници" ЕАД. Помощта беше временно разрешена съгласно законодателството на ЕС, за да може ЕК да се произнесе по Плана за преструктуриране на дружеството в периода 2010-2014 г. България трябва да предостави оздравителния план в срок от шест месеца.

От новия Холдинг БДЖ обясняват, че необходимите средства за извършване на най-неотложните плащания са 460 млн. лв., а за погасяване на заеми с държавна гаранция или с писма за подкрепа - 258 млн. лв. За разплащане на просрочени задължения към Национална компания "Железопътна инфраструктура" са необходими 73 млн. лв., а за разплащане на просрочени задължения към доставчици 88 млн. лв.

Целевото финансиране е в размер на 40 млн. лв. - средствата са необходими за покриване на недостига в интервала от време до излизане на решение на Европейската комисия, уточняват от БДЖ.

Превозвачът успя през последната седмица да подпише договор за закупуване, чрез финансов лизинг на 30 нови спални вагона за повишаване качеството на пътническите превозни услуги. Срокът на производството на новите вагони е 18 месеца, съобщиха от дружеството.

Включването в съставите на влаковете на нови пътнически вагони ще позволи привличане на повече клиенти на по-дълги разстояния, от което ще се увеличават приходите и ще се създават конкурентни условия с другите видове транспорт, смятат от превозвача. Ще има възможности за включване на български спални вагони в съставите на международни пътнически влакове, което ще подобри значително имиджа на "БДЖ - Пътнически превози" ЕООД.

Дано обаче добрите намерения не се осуетят от евентуалната ефективна стачка на железниците ни след празниците, надяват се от Българска телеграфна агенция.