При 60% от процедурите за обществени поръчки и за около 73% от стойността им, са налице нарушения, установи анализ на Института за пазарна икономика.

За четвърта година ИПИ разглежда работата на администрацията въз основа на 747 одитни доклади, публикувани от Сметната палата, обхващащи около 40% от всички похарчени бюджетни средства за периода 1998 – 2012 г.

Прегледът класифицира работата на администрацията условно като "успех" или "провал", както и средствата, които са били разходвани неправомерно и/или не е бил постигнат дори минимален резултат от разходването им – т.нар. "загуби". Дейностите, чието изпълнение и резултати не позволяват да бъдат зачислени към нито една от двете групи, са определени като "некласифицирани".

Фокус в тазгодишното издание са нарушенията при обществените поръчки. Последните данни от отчета на Агенцията за държавна финансова инспекция (АДФИ) за 2011 г. показват, че при 821 от общо проверените процедури за обществени поръчки на стойност над 1 млрд. лв. са установени 2 458 нарушения.

Много притеснителен е фактът, че работата на администрацията в сферата на възлагането на обществени поръчки не се подобрява и Агенцията дори отчита повече нарушения в тръжните процедури в сравнение с предходната година.

Анализът разкрива, че най-ефективният възпиращ механизъм за корупция в обществените поръчки остава прозрачността на целия процес - при подготовката, обявяването, избора на изпълнител, възлагането, изпълнението и финализирането на обществените поръчки.

Дейностите, при които най-често се констатират нарушения са възлагането на обществените поръчки и управление на имуществото, особено при определянето на цена за отдавано под наем имущество, както при липсата на застраховка на имотите.

Според докладите на Сметната палата неефективното управление на финансите и имуществото на администрациите основно се дължи на: недобро планиране; липса на ясни отговорности и качествен контрол; недостатъчно подготвен персонал.