Mоже да имате много добри институции, но ако не поставите в тях правилните хора, прокурорите ще се чувстват зависими.

Независимостта на прокуратурата е записана в Конституцията. Знам, че това е заложено и в българската конституция и закони. Но знам, че в нашите страни в крайна сметка няма значение какво пише в законите, защото много често те не се прилагат.

Освен това в законите имаме и гаранции. Не е достатъчно само да кажем, че прокурорите трябва да работят независимо. Имаме критерии.

Румънският закон забранява главният прокурор да взема дело от един прокурор и да го възлага на друг, освен при много стриктни обстоятелства. Това е гаранция за независимост. Прокурор по дадено дело не трябва да докладва на главния прокурор какво върши по делото. Освен това в Румъния има случайно разпределение на делата не само при съдиите, но и при прокурорите.

Много важен фактор в избирането на правилните хора е личната независимост. Може би, когато прокурор се сблъска за първи път с дело срещу министър или депутат, той няма да е много щастлив. Но в Румъния прокурорите стигнаха на етап, в който не се интересуват кой е срещу тях. Не можеш да бъдеш независим по дадено дело, ако ти самият не си независим човек.

Никога не съм изпитвала страх, но съм имала трудни моменти, особено, когато членове на правителството са разбирали, че са разследвани. Справих с политическия натиск, защото съм силна и упорита и водя преговори до определен лимит, в който мога да правя компромиси. Поех риска да ме уволнят като министър. Не е толкова трудно. Достатъчен е само един човек с власт, който наистина да иска да се бори с корупцията и да не е партийно обвързан. Нуждаете се от такъв политик.

Ако стана министър на правосъдието на България, първото нещо, което бих направила е да намеря правилните хора.

В последно време се заговори, че България и Румъния могат да бъдат разделени в следващия доклад на Европейската комисия за напредъка на двете страни. Това обаче не означава, че Румъния ще изпревари България с влизането в Шенген. Механизмът за сътрудничество и проверка не е свързан с Шенген, корупцията е свързана с Шенген, защото това е зона на доверие и всички страни членки възлагат доверието си на раменете на България и Румъния, за да охраняват външната граница на ЕС.

Поради това те трябва да бъдат сигурни, че митничарите, граничните стражи не са корумпирани, че хора, срещу които е издадена европейска заповед за арест не влизат и не излизат от ЕС. След това идва и доверието в съдиите и прокурорите. Поради това казвам, че корупцията е много важен елемент и тя не е свързана непременно с механизма за сътрудничество и проверка.

Настоящата ми кауза е създаването на единна европейска прокуратура. На пленарната сесия на Европейския парламент беше приет моят междинен доклад по закона за създаване Европейска прокуратура. Той беше изпратен на Комисията и на Съвета. В момента ние сме в етап на създаване на прокуратурата от законодателна гледна точка за определяне на компетенциите, на правилата, на юрисдикцията, как ще бъдат избирани европейските прокурори, кой какво ще разследва.

Но не трябва да очакваме това да доведе и до общи съдилища. Единната прокуратура няма да измести националните прокурори. Ще се създаде мрежа от определени национални прокурори, които работят по дела за измами с бюджета на Европейския съюз. Това ще улесни разследването. Очаквам Европейската прокуратура да има много важна роля при трансграничните дела, когато те са свързани с измами с бюджета на ЕС. Всички пари са в една кошница и за това имаме нужда от една институция на европейско ниво.

Колко дела с измами с европейски фондове имате в България? Колко има в Чехия и в други страни. Не искам да посочвам конкретни страни, но в някои няма или има само едно-две дела за измами с европейски фондове. Измамите са на стойност най-малко между 3 и 5 млрд. евро на година, а само в първата година след създаването на Европейската прокуратура възстановените средства ще бъдат между един и два милиарда евро. /Моника Маковей, бивш министър на правосъдието на Румъния, за БГНЕС/