Дистрибуторът на горива Петрол АД гони лидерските си позиции в продажбите на дребно, като плановете са до 2-3 години пазарният дял на дружеството да е 21- 22%. До тук се стигна след като Лукойл сложи ръка на 75 бензиностанции и петролната база в Илиянци. За инвестиционната програма на дружеството, за финансовото състояние на компанията и за случващото се на пазара на горива в страната, DarikFinance.bg разговаря със Светослав Йорданов, изпълнителен директор на Петрол АД.

 

След удара по лидерските позиции на Петрол АД, който се получи с продажбата на бензиностанции и петролна база на Лукиойл АД, как ще търсите възвръщане на пазарния дял при продажбата на горива на дребно?

Аз не бих го нарекъл удар. Това е една нормална търговска сделка, при която ние продадохме част от нашите обекти и петролната база, като в крайна сметка това е един от вариантите за преструктуриране на предприятието. Естествено, не сме го продали за без пари. На базата на средствата, които получихме от тази сделка, Петрол АД ще развие инвестиционна програма, в която целта е за 2-3 години да възвърнем пазарния си дял, още повече, че очевидно на пазара тече процес на преструктуриране и пренареждане на играчите. Все повече ще намалява инвестиционният интерес от индивидуални и малки независими оператори. Тоест, концетрирането на бизнеси ще върви към посока големите вериги - Петрол, Лукойл, Шел, ОМВ, Еко Елда, Ром Петрол.

Какъв е пазарният ви дял в момента?

В момента е около 16- 17%, като средносрочните ни цели са за възвръщане на миналогодишния дял от 21- 22%.

Как ще го постигнете? Предвижда ли се строителство на нови обекти или ще акцентирате на франчайз?

Разбира се, ще има изграждане на нови обекти, търсене на нови локации, реконструиране на съществуващи обекти, активизиране на франчайз програмата чрез присъединяване на 50 обекта като партньори. Работим по насищане и ефективно управление на обекти, които да продават метан. В същото време се предвижда разширяване обема на услугите главно в сферата на допълнителни сервизи, които бихме могли да предлагаме в обектите на Петрол АД. Такива са например комуналните и битови сметки, които клиентите могат да обслужват благодарение на споразуменията ни с дружества от енергоразпределението, водоснабдяването, БТК, по линия на предплатените услуги към мобилните оператори. Това би направило по-атрактивни търговските ни обекти и би се получила синергия от продажбите както на наши продукти, така и на услуги.

Колко бензиностанции смятате да построите? Ще ви стигнат ли финансите?

Достатъчно средства сме получили, нямаме проблем с финансирането. Мислим, че с 40 до 50 нови обекта бихме могли да достигнем пазарното си ниво. Всичко ще зависи от локацията, защото не е важно да гоним бройката.

Правилно ли разбирам, че поставяте акцент върху развитието на мрежата за предлагане на метан?

При сегашното ценово ниво на петрола се запазва интересът към метана и пропан-бутана, особено в по-нископлатежната част от населението. Виждате, ориентацията на градския транспорт в частта таксита изцяло минават на метан. Явно този продукт ще има добро присъствие на пазара в бъдеще, а и е доста по-евтин, тъй като в момента няма акцизи.

Обръщам внимание на това, че не навсякъде има подходящи тръбопроводи, които могат да се изградят на наши обекти. В цялата верига имаме около 40 подходящи локации. Дали на всички тях ще изградим метан станции, зависи от инвестиционния анализ. Ние не търсим изграждане на обекти на всяка цена, а само при доказване на ефективност в търговски зони, която гарантира откупваемост на инвестицията в кратък период.

Няма ли опасност за инвестиционните ви цели евентуалната висока цена на петрола на световните пазари?

Нямаме наблюдения, че потреблението се свива. Горивото е такъв продукт, от който хората най-трудно се отказват. Потреблението на горива не рефлектира на увеличението на цените, дори няма никакво изменение в потреблението, напротив, има ръст на продажбите.

Неотдавна бяхме свидетели на това как потребителите се бунтуват срещу високите цени на горивата и дори започна разследване за картел между търговците. Защо не успя това разследване срещу вас?

Защото картел няма. Имаме си вътрешна регулация, която ни забранява да водим такива споразумения. Цените у нас са функция на международния пазар. Безпочвено се твърди, че цените в България са най-високи. Напротив, цените са едни от най-ниските.

Вместо да благодарят на дистрибуторите, че са поели някакъв ценови удар, имаше упреци. До 2009 година България трябваше да стигне до някакви акцизни ставки. Това, което трябваше да се направи 2008 година, се въведе за 2007 година и в допълнение се въведе още една за 2008 година. Защо се направи това? Защото е ясно, че сме един от субектите, който си внася коректно данъците.

 

Същевременно е налице изразен процес, който допускат и европейските норми, с така наречените нерегистрирани търговци, чрез които влизат горива, за които не се плаща ДДС. А не трябва ли всички играчи трябва да са равнопоставени? Събирайте данъците от всички! Тогава няма да се налага ускорено въвеждане на акцизни ставки. Ще се напълни бюджетът от по-голяма събираемост, не чрез завишаване абсолютните стойности на ставките.

Предлагахме онлайн система, чрез която в реално време да се отразяват всички транзакции в съответните подразделения на НАП. Дъвчем темата 5 години и няма никакво решение. Разбира се, ще е необходимо да се направи инвестиция за това, но на фона на онова, което ще се получи като ефект в резултат на въвеждането на тази система, инвестицията е нищожна. Правили сме изчисления, че ефектът би бил около 250 - 300 млн. лв. годишно приход в бюджета. Това е само в сектора продажби на горива.

Като дружество, чиито книжа се търгуват не само на българския пазар, може ли да направите сравнение как се отразява световната криза у нас и по света?

Към 31 май дружеството излезе на печалба от 186 млн. лв. На полугодието ще е по-висока. Печалбата е отражение на всички стопански процеси, които са минали през това време, в това число и сделката с Лукойл. Така че за нас няма негативно отражение и то е на база на това, че имаме добър резултат.

 

Що касае Лондон, там имаме облигационна емисия, като ангажимент пред нас е изплащането на лихви по бонда през октомври, без да имаме притеснения или проблем да ги изплатим. Той е изискуем през 2011 година, така че дотогава има време да се изплати номиналната стойност.

Какви са отношенията ви с Лукойл към момента?

Нормални партньорски и търговски отношения. Имаме договори за доставка на гориво като част от споразумението, с което предадохме петролните обекти. Сега имаме търговски договори, на базата на които купуваме от тях горива. Нямаме причини ние да се оплакваме, предполагам и те. Работим нормално, плащаме си навреме.

Имате ли ангажимент да купувате горива само от тях?

 

Не! Купуваме от там, откъдето ни е изгодно.

 

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение.