Тиражът на "Ню Йорк Таймс" расте, броят на абонатите на електронното издание също, докато приходите от реклама непрестанно се свиват.

На всеки няколко месеца "Ню Йорк Таймс" отново открива, че читателите го обичат повече, отколкото година назад, а рекламодателите по-малко.

Достатъчно е да хвърлите един поглед върху доходите на компанията за последните 14 години. През 2000 г. 26% от оборота е идвал от продажбите на тиража. През отминалото тримесечие това вече са 54%.

Плашещият показател на доходите на "Ню Йорк Таймс" от реклама не трябва да се възприема като свидетелство за ниско качество на репортерската работа на вестника. Напротив едва ли има друга такава медия със солидна и влиятелна журналистика. Свиването на доходите на вестника от реклама е обща закономерност и тук "Ню Йорк Таймс" изглежда много по-добре от много от конкурентите си.

Вестниците днес са най-лошото място за рекламната индустрия в Америка. "Ню Йорк Таймс" е добра компания. Това е много солидна компания, защото над 800 000 души са готови да плащат за онлайн изданието. Но тя работи в ужасен отрасъл.

Читателите в цифровата сфера не са толкова ценни, колкото в печатната. Това е известно на всички. Но дали наистина е така? Толкова много хора четат вестника, седейки пред компютъра или включвайки своите мобилни устройства, че теоретично издателите могат да стъпят на тази обетована земя, увеличавайки интернет абонамента до гигантски размери.

Журналистите с основание се тревожат за своя хляб, когато виждат как Google, Facebook, Twitter, Pandora и други неиздатели с вълчи апетит поглъщат парчетата от баницата с цифрова реклама. Те работят с такъв размах, за който издателите могат да мечтаят само в розовите си сънища. Те разполагат с повече информация за потребителите, отколкото всяка новинарска организация. Facebook и Google контролират две трети от мобилната реклама, а рекламният пазар на смартфони се е превърнал в такъв олигопол, че телевизията на неговия фон изглежда като ориенталски пазар.

Специализираните сайтове няма от какво да се боят, защото те по-лесно намират баланса между разходите и качествената реклама, насочена към избраната аудитория.

Но какво означават тези процеси за огромна международна новинарска организация като "Ню Йорк Таймс"? Увеличаването на абонамента за интернет изданието, а той расте със стотици и хиляди абонати всяка година, изглежда е умна и необходима застраховка от по-нататъшния упадък на рекламния бизнес, преместващ се онлайн. /БГНЕС /Дерек Томпсън/