Логично, успехът на био магазините доведе до появата на още един бизнес по веригата - доставките на здравословна храна по офисите и домовете. Soul Kitchen ще бъде може би първият за България кетъринг с био продукти. До дни ще бъде пуснат сайта му, а от 3 януари живеещите в София ще могат да си поръчват от менюто на кухнята, в която са се събрали да творят плеяда от знаменитости в обществото на еко и здравословно живеещите.

Там участва авторката на първата електронна книга с рецепти за суровоядци  Надя Петрова, която списва и блога naturеinsider.com. Ще се появяват рецепти на Мер от zemianazaem.com, както и на Диана Хърлечанова, която също има много посещаван блог - colourofcinnamon.com.

Освен, че ще готвят, екипът от общо 7 души, смята да бъде активен и в организирането на поне по едно събитие всеки месец, да споделя рецепти и мъдрости в сайта на Soul Kitchen.

За проекта в предаването ИконоМикс по Дарик радио разказаха Живко Джамяров от Зелена Земя и Веселин Станков, който ще отговаря за доставките на апетитно изглеждащата храна.

Какво точно е Soul Kitchen, освен един хубав филм, за който се сещам?

Живко: Това е и една хубава песен на Doors и от там всъщност тръгна идеята като цяло. Soul Kitchen е място, на което искаме да покажем какво за нас е хубава храна, как тя се приготвя, с какви продукти ...

Веско: То беше чист ентусиазъм. Ние водим този начин на живот и един ден си казахме: Защо пък да не се обединим и да не превърнем нашето хоби в професия?

Смятам, че именно по време на криза хората се интересуват какво точно получават за парите си. Започват да обръщат внимание на качеството, а не търсят само едно механично нахранване, набързо. Както виждате, всяка втора реклама вече е „без консерванти”, „без оцветители”. Това показва, че хората наистина започват да се интересуват. Разбира се, пак има манипулации и търговски трикове, но при нас, мога да ви кажа с чисто сърце, че ще се мъчим изцяло всичко да бъде натурално, такова, каквото ни го дава природата. Не бих занесъл на хората нещо, с което аз не бих се хранил.

Живко: Ние имаме и един голям плюс, че имаме много от суровините за кухнята на разположение - аз като вносител на биохрани и другите ми колеги, които са ни партньори в био бизнеса, ще си сътрудничим.

Веско: Ще се опитаме да помогнем и на солидарното земеделие. Стига да можем да си осигурим доставки, винаги ще подкрепяме българските регионални производители.

Към какви клиенти ще се цели Soul Kitchen? Такива, които прекарват деня си по офисите ли?

Веско: Проблемът с офисите си остава и ние наистина се целим към тях в началото. Знаете, има огромни офиси и корпорации в София, в които работят доста интелигенти хора, които четат и се интересуват. Те обаче са затворени в една административна сграда в края на града и просто няма какво друго да направят в обедната си почивка, освен да глътнат нещо набързо, нещо от онова, което наричаме junk food, опаковано в шумолящите пакетчета. Но това не е нормално отношение към теб самия, защото в един хубав момент, рано или късно, няма как да не стигнеш и до едно място, което се налича аптека.

Сигурно сте си правили сметка колко души биха били ваши потенциални клиенти?

Живко: Правили сме си, да. Ние знаем, че не всички служители в тези офиси ще бъдат заинтересовани от тази услуга. В момента имаме и ограничен ресурс, така че ще можем да обслужим ограничена бройка хора. Но ако има по-голям интерес, естествено за нас ще бъде добра предпоставка да развием идеята. 

Сегашният ви екип, в който сте 7 човека, колко души може да нахрани?

Живко: Не повече 40 менюта дневно ще могат да излизат от кухнята в началото. Започваме с 6 основни ястия, 6 салати, 4 супи и 6 десерта. Ще ги обогатяваме постоянно. Ще добавяме нови вариации на менютата и човек ще може да си избира постояно различни неща.

Веско: Ще имаме и седмични предложения. Когато имаме на разположение прекрасни продукти от някой регионален производител, ще можем да правим седмични менюта е ще сме пак максимално качествени по отношение на храната.

Живко: Ще имаме и меню само с десерти за хората, които толкова много ги обичат.

Само веган ли ще бъдат менютата? Без месо?

Веско: Да, няма да се използват животински продукти в менютата, но ние предпочитатме да не слагаме този етикет „веган”. При нас никой не съди хората за това, което слагат в чинията си. Ние просто се опитваме да покажем, че има алтернативен начин на живот, който е успешен. Аз лично от 6 години съм вегетарианец, от 2 години го карам на суровоядство, чувствам се прекрасно, не ми се е налагало да пия лекарства от тогава. Така че, ето, има начин, може и така да се живее. Искаме да го покажем на хората. А това, че досега те са водили друг начин на живот, не пречи да видят, че има и друга алтернатива.

Да разбирам ли, че освен менюта и рецепти, в сайта, който ще тръгне през януари, ще публикувате и съвети към хората как да се хранят здравословно?

Живко: Да, ще има и описание на продуктите, които се използват, както и календар със събитията. Искаме всеки месец да правим определено събитие. Знаете ли, в България нещата се случват изключително бързо, говорят за криза, а рядко се чуват хубавите неща, които се случват. Знаете ли например какъв ръст бережи биото?

Какъв ръст бележи биото?

Живко: От 2008 година насам нещата нарастван с по 100% годишно. Двойно всяка година като бройка магазини, като продажби, като разпространение, като нови фирми - вносителки...

Може ли тези ръстове да се обяснявят факта, че пазарът все още не е наситен?

Живко: Ами ако се вземе предвид, че в Германия 15% от общия пазар е био , то тук още нямаме и 1%. Така че тепърва има на къде да растем.

А какъв процент от био пазара в България е с продукти от България?

Живко: Все още е много малък, за жалост, но няма как. Там трябва да се действа съвместно и с производителите, и с институциите, защото повечето от продуктите, които се произвеждат в България, се изнасят на база суровина за чужбина и ни се връщат от там обратно, но опаковани. 

Веско: За да имат увереност самите производители и да останат на българския пазар, те трябва да са сигурни в българския потребител. И тук е работата и на институциите, и на производителите, и на търговците  да се обединят, защото все още огромна част от българите не знаят какво е био продукт, не знаят къде да проверят сертификата му дори. Отделно, колкото повече биопродукция остава в България, толкова по-евтина ще бъде тя.

Не са ли цените на биопродуктите твърде завишени?

Живко: Това реалната цена на един продукт. Конвенционалните продукти не са с реалната си цена. Самите производители вътре не слагат ефекта, който дейността им оказва върху околната среда, върху здравето на хората; получават и държавна субсидия, съответно могат да продават по-евтино, отколкото един биопроизводител. Те не плащат сертификация, нямат проверки годишно, нямат риск да не им се реализира стоката. Защитени са от това, че използват пестициди и химикали, които им дават по-голям добив, докато биопроизводителят е изложен на по-големи рискове.

Веско: Много често се получава така, че конвенционалните храни са по-скъпи, защото реално нямат никакви хранителни вещества в тях. Наскоро бях удивен от едни не био сертифицирани таблетки спирулина. Първо, цветът им беше много странен, а  после се обърна внимание на съдържанието. Там пишеше, че съдържат силициев двуокис и магнезиев стеарат. Силициевият двуокис, само да ви кажа, е стрито стъкло. И това е една много известна фирма, която явно използва това, че веществото е химически инертно, ще мине през вас и ще си излезе.

За какво се употребяват тези таблетки?

Веско: Спирулината това са водорасли, цианобектерии. Те са в основата на хранителната верига. Счита се, че това е храната на бъдещето. Използва се и като храна от космонавтите.

А от къде е по-препоръчително да се купува?

Веско: Препоръчвам ви от биомагазините, защото със сигурност там ще е биосертифицирана, а в аптеките има спирулина, която е с много съмнителни качества, лично според мен.

Получавали ли сте коментари от диетолози за храните, които приготвяте?

Веско: Аз самият имам биологично образование. Завършил съм екология в Софийския университет. Винаги, когато някой ми дава съвет, първо го гледам той как  изглежда и много ме притеснява, съжалявам, че тябва да го кажа по този начин, но много ме притеснява, когато не особено здравословно изглеждащ господин, независимо дали е диетолог, доктор, доцент или професор, започва да дава съвети. А като го погледнете - ми той не може да помогне на себе си, а в същото време дава съвети на хората.

Аз лично съм имал много спорове по отношение на суровоядството и веганството. Откакто се храня така и сравнявам със себе си "преди" и "сега", определено мога да кажа, че се движа в правилната посока.

Живко: Ние не искаме да твърдим, че това, което правим, е най-здравословното, че е диета, панацея, лекарство. Това е просто нашата прредстава за храната и начина, по който тя се приготвя. Нямаме никакво желание на влизаме в спорове с дитолози и светила в диететиката.

Стартирате на 3 януари. Точно след като хората са злоупотребили съществено с храни и напитки и всички обявяват, че започват диета. Какво смятате да им предложите в Soul Kitchen?

Живко: Ще предложим разтоварване.

Веско: Първо да изкараме тази дума „диета” от устите на хората, ако може. Няма такова нещо „диета”. Има режим на хранене. Диетата предполага нещо, което се спазва за определен период от време, след което се връщаш към стария начина на живот и се очаква да се чувстваш по-добре. Това няма как да се случи. Този йо- йо ефект, който всички повтарят, е толкова банален, че нямам думи.

Ние не им предлагаме нищо, което да ги оправи след празниците. Предлагаме им да тръгнат по по-различен път. Да започнат от нов старт. Да вкарат разнообразие в ежедневното си меню. Мисля, че след празниците моментът е доста добър именно за това.