Резервираният подход на правителството на Бойко Борисов по строителството на нефтопровода Бургас – Александруполис разбираемо води до ръст на недоволството в Русия и в Атина, другите две държави в проекта. Руската информационна агенция „Интерфакс“ разговаря със заместник – министъра по екологията на Гърция Янис Маниатис и по отношение на нашата страна се отправят тежки упреци. Безумие според гръцки политик е българската позиция за нефтопровода.

Гърция винаги е гледала на новия нефтопровод като на проект с национално значение – заявява Маниатис. Проведена е предварителна експертиза за въздействието от нефтопровода върху околната среда. Това ще е най-безопасния в екологично отношение нефтопровод от всички онези, които в момента оперират на територията на Европа – е мнението на гръцката страна. Те даже наричали Бургас – Александруполис „зеления нефтопровод“.

Българската позиция по строителството на нефтопровода била „казус“, твърди заместник министърът. След като Гърция прави екологичен анализ, следвайки европейските правила и закони и стига до заключение, че опасност за околната среда няма, то как може друга членка на ЕС да защитава противоположно решение? Това е някакво безумие, гласят думите на Маниатис, цитирани от Интерфакс.

Гъркът отбелязва още: в нашите изследвания ние изпреварваме България с два или три месеца. Изхождайки от това, надяваме се, че България ще стигне до нашия извод през февруари или март. Не е без значение и фактът, че много енергийни компании и банки изявиха желание да станат инвеститори и настояват подкрепата от страна на България да е точно толкова безрезервна, колкото на Русия и Гърция.

 

За справка: тръбата с дължина 279 км ще пренася 35 млн. тона петрол годишно с капацитет мощността да се увеличи до 50 млн. тона. Целта на нефтопровода е да се намали транспортното натоварване на Босфора. Цената на този етап се изчислява на 2 млрд. долара. В постигнатото през 2008 г. междудържавно съглашение, Русия ще притежава 51% от капитала, а България и Гърция ще си разделят по 24.5%.

 

По-голямата част от трасето, 155 км., трябва да мине през България, а именно през Природен парк „Странджа“. Според информирани природозащитници, за строителството на нефтопровода трябва да се разчисти просека с ширина 130 метра, в територия с огромно значение за опазване на природата не само в България, но в Европа. Бургаското пристанище, със затворена циркулация на вода, ще стане най-натовареното на нефт пристанище на Европа. Разливите са неизбежни, последиците ще са ужасни както за природата, така и за туризма.

 

За компенсация на този риск, България ще получава транзитна такса от 35 млн. долара годишно. Но само 5% отлив на туристи от южното Черноморие заради нефта ще ни струват повече.


Коментарът на руския журналист, разговарял с гръцкия заместник министър: струва ми се, че демокрацията не винаги е полезна за икономиката ...