До няколко месеца ще бъде въведена единна електронна система за отчитане на щети по застраховки на автомобили в България в реално време.

 

Това ще позволи на компаниите да предлагат по-ниски цени на шофьорите с малко или никакви щети по автомобилите си.

 

Става въпрос за т. н. модел бонус-малус, при който собствениците, които не са причинявали пътни инциденти, плащат по-ниски цени за автомобилна застраховка от нарушителите. Това стана ясно по време на дискусията на тема Застраховане, която е част от поредицата “Chivas 12 стола”.

 

Заместник-председателят на Комисията за финансов надзор Борислав Богоев съобщи, че се работи по създаването на системата, в която всички застрахователи ще отчитат регистрираните при тях щети по полиците "Гражданска отговорност" и "Автокаско". Системата ще бъде технически готова и изпробвана през март следващата година, а до края на първото полугодие да започне реално работа, уточни Богоев.

 

До новия регистър ще имат достъп всички застрахователни компании, като това ще им помогне да прилагат гъвкави форми на застраховане и най-вече системата бонус-малус, при която застрахователят ще може да предлага по-добри застрахователни условия на изрядните шофьори.

 

За да бъде приложен този модел на застраховане, обаче, е необходимо да се направят промени в Застрахователния Кодекс. Комисията по финансов надзор ще предложи нови текстове в нормативната уредба, които ще трябва да бъдат внесени за промяна на закона от Финансово министерство.

 

Системата за отчитане ще бъде по-съвършен и работещ модел на сега действащия, влязъл през 2011 година регистър за отчитане на застраховките по “Гражданска отговорност”. Този регистър към момента не функционира добре и създава много предпоставки за избягване на плащането на “Гражданска отговорност”. Според Борислав Богоев масовото сключване на застраховката “Гражданска отговорност” е повишило качеството на пътя като цяло. В резултат на средствата, събрани от нея, станаха възможни и по-съвременните системи за контрол и наблюдение на пътя като оборудване на пътните полицаи, пътни камери и други.

 

В момента над 86% от регистрираните автомобили в България имат "Гражданска отговорност". Качва се броят на застрахованите автомобили, които преди година са били около 70% от всички регистрирани. Богоев опроверга твърденията, че цената на застраховката ще падне и посочи като средна цена на застраховка към края на ноември 2013 г. сумата от 219 лв, която е с 19 лв. по-висока от предходната година.

 

На кръглата маса “Chivas 12 стола” бяха обсъдени и възможностите за въвеждане на задължителна застраховка на дома. Темата стана особено актуална след серия природни бедствия, които станаха причина много хора да останат без покрив през последните 2 години.

 

Идеята включва въвеждане на задължително застраховане с т. н. катастрофичен пул, който включва застраховки против различни бедствия и аварии. Все още не е ясно какви точно щети ще покрива този род застраховка и специалистите не са единни по тази тема. Наскоро депутатът от Коалиция за България Димчо Михалевски отново лансира идеята застраховките срещу катастрофични рискове като земетресение, наводнение и свлачище да станат задължителни.

 

Стилиян Миланов, старши застраховател в AIG Europe Limited, обаче се опасява, че изкуственото налагане на застраховане крие опасност хората да си купуват само такива полици и да се откажат от доброволните, които покриват още рискове. "Не харесвам задължителността, ние сме пазарна икономика", коментира Миланов. Той обобщи, че "лицето" на българското застраховане трябва да се промени, да стане по-достъпно и лесно за разбиране.

 

Според общото мнение на специалистите, хората в България трябва да се образоват, да се научат да разбират смисъла и философията на застраховането, да започнат да четат малките букви и общите условия, а застраховаката да започне да се приема като необходимост, важна за всеки гражданин.