Войната в Украйна нанесе тежък удар по родните винопроизводители. Почти наполовина е намалял износът на родни вина спрямо предходната година, съобщи шефът на Изпълнителната агенция по лозата и виното Красимир Коев.

Кризата в Украйна ни е ударила по два фронта. От една страна, пазарът за наши вина в страната се е свил почти до нула, а от друга - военните действия са затворили пътя на родните бутилки към най-големия ни пазар – Русия, пише "Стандарт".

Над 10 камиона, натоварени с вино за Москва, изчезнаха в Украйна, каза Коев. Производителите ни тръгнали по обиколен маршрут - през Прибалтика. Това обаче оскъпява много стоката им и ги кара да продават на загуба.

Затова много от тях предпочетоха да задържат виното си в избите и да изчакат. Затова в момента има много непродадено вино от старата реколта, обясни Коев. Малка компенсация за производителите ни е двойно нарасналият пазар за Китай. През цялата 2013 г. сме продали 1,5 млн. тона в азиатската държава.

Същото количество наши бутилки са пласирани в магазините в Китай само за първите шест месеца на тази година, сочат данните на ИАЛВ. Има предприятия, които са изчерпали напълно произведеното миналата година вино, но това са изби, които работят с други страни като Чехия, Полша и други, обясни Коев. Той уточни, че точните количества вино, които залежават в избите ни въпреки двойният скок на износа за Азия, ще се знаят през август.

"Бъчвите са пълни с вино от минали години, затова може да не купуваме грозде от лозарите", твърдят собственици на винарски изби в Пиринския край. И обясняват, че се е свил не само външният, но и вътрешният пазар, което довело до залежаване на количества в складовете на винпромите.

"Някои колеги просто нямат свободен съд, за да го пълнят със сок от новото грозде. След като ние не можем да продадем произведеното вино, няма как да изкупим цялата гроздова реколта. Няма къде да я съхраняваме, а и нямаме гаранции, че ще реализираме стоката си", твърдят винари.

Заради ниските изкупни цени се увеличават домакинствата, които се отказват да продават гроздето и започват да си произвеждат вино за вкъщи. Така пък намалява потреблението в търговската мрежа.