През последните години нови за България схеми за финансиране набират скорост. До голяма степен това се дължи на влошената кредитна среда след финансовата криза през 2008 г., но процесът е и част от естественото развитие на финансовата система на страната.

Ограниченото търсене на кредити, заради понижените икономически очаквания на бизнеса, накара банките да се огледат за алтернативи. Те ги намериха в специализираните кредитни линии и иновативни за българския пазар финансови продукти като факторинг и лизинг.

На фона на сравнително високите лихвени нива в България и затегнатите условия за отпускане на заеми, тези схеми за финансиране дават нови възможност за бизнеса, тъй като предлагат по-добри условия, гъвкавост и по-ниска цена на кредитите.

Освен това програми като JЕREMIE са насочени към малките и средните предприятия, които традиционно се отличават с по-рисков профил, тъй като размерът им не позволява натрупването на големи финансови резерви. А по-високият риск при стандартните кредитни продукти, означава и повишени лихви и обезпечения.

За да разберем какви са предимствата и трудностите при специализираните кредитни линии, се обърнахме към Добромир Добрев, член на Управителния съвет и Изпълнителен директор на Райфайзенбанк (България).

Какви са ползите за бизнеса от специализираните кредитни линии?

Ползите от специализираните кредитни линии за финансиране на бизнеса като тези на Европейския инвестиционен фонд, Европейската банка за възстановяване и развитие, КфВ, Националния гаранционен фонд, могат да бъдат разделени най-общо в три направления: линии с грантов елемент за енергийна ефективност, гаранционни схеми и линии за финансиране при по-благоприятни условия.

Гаранционните схеми са изключително подходящи за фирми, които не могат да осигурят необходимото обезпечение за исканото финансиране, като по някои линии дори получават и преференциални лихвени нива.

Линиите с грантов елемент стимулират бизнеса за обновяването на различни дълготрайни активи с цел подобряване на енергийната ефективност, както и намаляване на вредните емисии.

Каква е спецификата на тези програми?

При програмите на Европейски финансови институции и Европейския съюз предоставените средства се усвояват целево в зависимост от конкретна линия – например подобряване на енергийната ефективност на малките и средни предприятия. Също така са завишени и изискванията относно спазването на местната регулативна рамка за опазването на околната среда и условията труд и откриването на нови работни места, а фирмите, възползващи се от финансиране по програмите за енергийна ефективност обикновено си сътрудничат с наетия независим консултант. В някои случаи кредитополучателят трябва да се съобразява с „de minimis” критериите и критериите за малки и средни предприятия, като брой персонал, размер на активите и годишен оборот.

Има ли конфликт между кредитирането по тези програми и традиционното банкиране?

Не съществува такъв конфликт – кредитите, отговарящи на критериите на съответната линия се отпускат по нея. 

Достатъчни ли са средствата по тях, за да изпълнят заявените цели?

За голяма част от програмите средствата са достатъчни. Относно кредитите за енергийна ефективност, както и кредитите по инициативата JEREMIE, се наблюдава засилено търсене, докато средствата по програмите са ограничени.

Допринасят ли тези програми за подобряване на експертния капацитет на банките по отношение на бизнес кредитирането? И ако, да, как?

Принципите на кредитиране по тези линии са аналогични спрямо стандартното кредитиране.

Би могло да се каже, че програмите допринасят за подобряване на експертния капацитет на банките, чрез провежданото допълнително обучение и презентации по отношение на екологичните изисквания, енергоемкост, структура на обезпеченост и др.

Какви затруднения могат да срещнат компаниите при кандидатстване по тях?

Преди всичко бих искал да посоча, че няма значителни разлики между кандидатстването за кредит по различните специализирани програми и кандидатстването за стандартен банков кредит. В зависимост от конкретната програма, се налага предоставянето на допълнителна информация или деклариране на дадени обстоятелства. В допълнение, особено в случаите на финансиране на енергийно ефективни проекти се изисква активното сътрудничество с външен консултант. При някои програми е важно фирмите да се съобразяват с получените помощи чрез грантови схеми и преференциални лихвени нива с цел спазването на европейските регулации, като режим „de minimis”.

Какъв е процентът на отказ при кандидатстване по програми като JEREMIE?

Процентът на отказ по програмата JEREMIE, както и по останалите целеви програми, не е висок и преди всичко се дължи на критериите за допустимост за финансиране по съответната програма. Например, отказ при кандидатстване е възможен ако дружеството не е малко и средно предприятие или ако оперира в забранени за финансиране икономически отрасли, като земеделие, производство и търговия с оръжия, алкохол и тютюневи изделия, казина и др.

Какво точно представлява JEREMIE?

Накратко, инициативата JEREMIE, която вече е доста добре позната, подпомага устойчивото бизнес развитие на малките и средни предприятия в страната.

Чрез предоставянето на гаранции по портфейли от заеми, клиентите получават възможност за финансиране при облекчени изисквания за обезпечение, намаление на лихвения процент.

Какви са постигнатите резултати по програмата до момента?

До момента Райфайзенбанк е финансирала проекти на стойност над 170 млн. евро по инициативи на Европейския инвестиционен фонд, сред които е и JEREMIE и над 100 млн. евро за проекти по енергийна ефективност.

Във вашия ресор са и лизинга, и факторинга. Как, според вас се развива лизинговият пазар в страната?

Вземанията на лизинговите дружества по финансов и оперативен лизинг към март 2014 г. са за близо 3 млрд. лв., което представлява 3.8% от БВП на страната.

Пазарният портфейл е намалял с 4% спрямо същия период на миналата година, в резултат на това, че генерираният нов бизнес от лизинговите компании, все още не може да компенсира изцяло амортизацията по съществуващия лизингов портфейл, който е натрупан последните 3-4 години.

Обемът на новия лизингов бизнес в страната за първото тримесечие на 2014 г. е 261 млн. лв., което е с 19% повече от новия бизнес за първите три месеца на 2013г. За да можем да кажем обаче, че има трайна тенденция за ръст на лизинговия бизнес, този позитивен резултат трябва да се повтори и през следващите тримесечия.

От друга страна, поради данъчните облекчения, въведени в началото на 2013 г. много дружества започнаха да се насочват към ползване на оперативен лизинг. Става въпрос най-вече за големи мултинационални компании, както и фирми, които поддържат големи автопаркове, като това им дава възможност периодично да го обновяват. За миналата година обемът на оперативния лизинг е почти двоен спрямо нивата от 2012 г. Въпреки това, по-голямата част от клиентите предпочитат финансов лизинг.

Какви са предимствата на финансовия лизинг?

Едно от основните предимства на финансовия лизинг е, че не се изисква допълнително обезпечение, което нарежда лизинга сред инвестициите с минимален първоначален капитал. Други предимства пред алтернативните форми на финансиране са еднократните такси в началото и изплащане на актива след ефективната му доставка до клиента. И не на последно място - инвестицията на лизинг оказва положителен ефект върху финансовите показатели и кредитния рейтинг на фирмата.

Какво представлява факторингът?

Факторингът е вид продукт, при който дадена компания прехвърля бъдещите си вземания от свой контрагент в полза на банка или факторингова компания.

Срещу тези бъдещи вземания, компанията може да получи аванс, като за тази услуга плаща съответната цена на банката или факторинговата компания. Това е основната, но не единствена услуга, която предлага факторингът като продукт. При факторинговите сделки, фирмите доставчици, могат да проучват потенциалните си клиенти, благодарение на експертизата на банката, тъй като започвайки да ползва факторинг, фирмата има съдействието й при събирането на бъдещите вземания.

Може да се каже, че факторингът е допълващ продукт при външнотърговските взаимоотношения на фирмите, като освен изброеното се ползва и услугата покритие на търговски риск. При нея в случай на неплащане от страна на платеца, банката, посредством партньор, който може да бъде друга банка или застраховател, събира проблемните вземания или в краен случай се покрива процент от неплатената сума.

Възползват ли се фирмите от него?

В последните години се забелязва повишаващ се интерес към продукта, като всяка година пазарът бележи среден ръст от 20-30 %. В момента факторинг услуги ползват над 500 български компании.

Какви са тенденциите на факторинг пазара?

Очакваме пазарът да продължи да расте. В момента се предлагат основно два вида факторинг - с регрес и без регрес, като факторингът с регрес представлява около 80% от всички факторингови сделки на пазара. Очакванията ни са да се увеличи гамата от видове факторингови услуги, както и значително нарастване на факторинга без регрес.