Правителството обмисля нова възможност да подпомогне родното производство на плодове и зеленчуци. Търси се вариант от догодина доставките на свежи плодове и зеленчуци в търговските вериги да се правят от райони, отдалечени на не повече на 100-150 километра от магазина. Това каза министърът на земеделието и храните Димитър Греков, цитиран от "Сега".

Неотдавна от агроведомството съобщиха, че се подготвя и специална наредба, която да даде точна дефиниция на "свежи" плодове и зеленчуци. Те би трябвало да са произведени в район, който не е отдалечен повече от 150 км от точката на продаване. Освен това трябва да са на щанда не по-късно от 5-6 часа след като са били откъснати.

Плановете на министъра са да можем да избираме между три групи продукти в магазина - био, "свежи" и традиционни плодове и зеленчуци. Във Франция действат подобни правила, според които магазините предлагат определен процент "свежа" продукция, която е произведена в близост до търговския обект, аргументира се Греков. Идеи да се вкара повече родна продукция в големите вериги се лансират периодично от няколко месеца след протести на зеленчукопроизводители срещу ниските изкупни цени. Конкретни решения засега няма.

Според председателя на Асоциацията на земеделските производители Христо Цветанов и новата идея е напълно неприложима. "Поредна щуротия. Това изобщо не може да се случи. След октомври няма никакви количества свежи плодове и зеленчуци", коментира той пред "Сега". Най-важното е да се възроди родното производство - чрез субсидии, намаляване на административната тежест. "Има толкова неща, които трябва да се направят. Иначе с какви плодове и зеленчуци ще ги зареждаме", каза Цветанов.

От Сдружението за модерна търговия, в което членуват всички големи хипермаркети у нас, заявиха, че нито са обсъждали такава мярка, нито са виждали предложението черно на бяло. Според тях, ако нещо подобно бъде наложено, ще стане като със стандартите за качество. Свежите продукти биха имали по-добро качество, но и биха били по-скъпи, казаха от асоциацията, като не се ангажираха да прогнозират и дали ще има достатъчно търсене на такива "свежи" продукти.

"Регулации в България има достатъчно, а търговските вериги всъщност работят много успешно с българските производители", коментира Йордан Матеев, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия. По неговите думи огромна част от плодовете и зеленчуците във веригите и в момента са български, а изборът се прави от потребителя, който търси нашенска стока.

Много от веригите и в момента провеждат кампании за подкрепа на българските производители, допълни Матеев. Според него голяма част от родните производители нямат капацитета да обслужват хипермаркетите. "Търговските вериги не могат да изкупуват по 100 кг. Малките трябва да се окрупнят и да предлагат заедно продукцията си, за да може тя да бъде изкупена от веригите", обясни той.