България има потенциал да привлече повече чуждестранни туристи, като предлага туристически продукт, съчетаващ почивки на море и планина на конкурентни цени с практикуването на СПА, балнео и културно-познавателен туризъм.

Това е синтезираното заключение на маркетингово изследване, извършено в рамките на проект на МИЕТ на стойност 4.3 млн. лева, проучващ и оценяващ ефективността на националния маркетинг.

Турция, Гърция и Испания са най-силните ни конкуренти при ваканциите на море и ако цените на туристическите услуги в България поскъпнат, има много голям риск чуждестранните посетители да изберат някоя от средиземноморските страни за почивка. При зимните почивки България е конкурентна в Източна Европа, но не и в алпийските страни, става ясно от представените резултати.

Друго проучване, извършено в рамките на същия проект показва, че в специализираните видове туризъм страната ни изпреварва по привлекателност Гърция, Турция и Румъния. Става дума за културно-познавателен, еко, селски, СПА и балнеотуризъм.

За всички алтернативни туристи „приключението“ е определило избора им на дестинация България. Като цяло те са доволни от полученото и биха препоръчали на своите близки също да посетят България.

Средната продължителност на престоя на чуждестранните туристи у нас е 6 нощувки при разход на човек за цялата почивка от 379 евро. Най-дълго в България почиват руските туристи – средно по 8.5 нощувки, най-кратко – посетителите от съседните балкански страни – средно по 3.8 нощувки.

В чужбина почивката в България се асоциира главно с ваканция на море. Пристигайки на място, чуждестранните гости като цяло са удовлетворени от природата, отношението на местните хора, кухнята и цените. Недоволство будят пътищата, трафикът и недостатъчната информация.

Най-много приходи българският бизнес е получил от културно-познавателния туризъм, най-малко – от селския. Посетителите у нас обаче са практикували два и повече вида туризъм, като най-активни в това отношение са гражданите на скандинавските страни, Русия и Великобритания.

Според служителите на икономическото ведомство, които отговарят за изследванията, предимството ни на международния туристически пазар е, че сме изгодна дестинация за почивка, но има дефицит на информация за продуктите, които се предлагат. Трябва целогодишно да рекламираме страната си като дестинация за туризъм, гласи заключението на МИЕТ.

Затова с помощта на продължаващите изследвания ще се изработи ефективна маркетингова стратегия за налагане на българския туристически продукт в страната и чужбина, разширяване на информацията за България като привлекателна дестинация и формирането на фирмените политики за конкурентоспособност – обобщават от Министерството по икономиката, енергетиката и туризма.