Всеки ден между 300 000 и 400 000 души участват в трудовата миграция, съобщи президентът на КНСБ Пламен Димитров.

Данните на проучването на конфедерацията на този вид миграция показват, че над 113 000 души или 28,3 % от всички мигранти в страната са заети в сектора "преработваща промишленост", 49 000 души, заети в сектор "търговия и сервизни дейности" също пътуват всеки ден, като те са общо около 12,3 % от всички мигранти. 10 % от пътуващите са заети в строителството, а 7 % от тях в държавното управление.

Общо 42,3 % от всички работещи в добивната промишленост, 25,5 % от заетите в сектор "производство и разпределение на електроенергия" и 17 % от тези в преработващата промишленост са трудови мигранти.

Най-използваните транспортни средства за придвижване до работа на мигрантите са автобусите и леките коли. 45 % от хората стигат до работното си място с автобус, а 38 % го правят с кола. Едва около 5,5 % пътуват с влак.

Повече от една трета от всички пътувания до работа са от 15 до 30 минути. 23,9 % от тях са в рамките на 30 до 45 минути, а 13 % са от 45 до 60 минути. Интервалът от 30 до 45 минути се смята за оптимален, тъй като при пътувания над 45 минути хората са оплакват от умора, която снижава производителността им на труд.

Трудовите мигранти, които пътуват над оптималния времеви интервал са около 100 000, сочат данните на синдиката.

Ежедневната трудова миграция засяга всички 264 общини и почти всички населени места в страната. Времето, което се изразходва всеки ден за трудова миграция е над 500 000 часа.

Данните от анализа на КНСБ показват, че мерките предвидени за субсидиране на ежедневната трудова миграция обхващат много малък дял от трудовите мигранти в страната. Тези мерки не са насочени към социално слабите, а редица социални групи в неравностойно положение от трудови мигранти също се нуждаят от непосредствено субсидиране на транспортните разходи.

Такива, според синдикалистите, са заетите с ниски доходи, или така наречените работещи бедни, работещите с трайни увреждания и трудоустроените, самотните майки. От синдиката са убедени в необходимостта да се насочи политиката на субсидиране на трудовата миграция и в тази насока.

За това те ще внесат предложение в Комитета за наблюдение на Оперативна програмата "Развитие на човешките ресурси" за промени на мярката "По-близо до работа", по която се предвидени за усвояване до края на следващата година общо близо 37 милиона лева. Тази мярка е именно за субсидиране на транспорта на работещите в рамките на друго населено място, намиращо се на разстояние до 80 километра от мястото, където те живеят.

Според КНСБ трябват политики за съкращаване на сумарното време за пътуване чрез координиране на транспортните маршрути, политики за подобряване на условията на пътуване, политики за съвместяване на работното време, съобразно графика на транспорта, ползван от мигрантите, политики за субсидиране на трудовата миграция.

Областните транспортни комисии трябва да поемат отговорност за съкращаване на времето на пътуване и за координиране на графиците на работа с разписанието на транспортните средства, Регионалните съвети за развитие трябва да намерят оптималното транспортно решение, съобразено с трудовата миграция в региона. /БГНЕС