Предложение за вдигане на стандарта за ефективност при автомобилите по отношение на разхода на гориво предстои да бъде обсъждано от европейските парламентаристи през тази седмица. Аргументите в полза на актуализиране на досегашните цели са, че с вдигането им в Европа ще се създаде работа за 443 хил. души до 2030 година. Новите работни места ще бъдат не само в автомобилостроенето, но и в пласмента, поддръжката и консултантския бизнес.

 

Наред с този положителен ефект върху проблема с безработицата, с въвеждането на по-строг стандарт за икономичност на автомобилите, в държавите-членки на Европейския съюз ще бъдат спестени между € 57 - € 79 милиарди евро за гориво всяка година. Годишно чрез въвеждането на тази мярка ще бъдат добавяни по около € 16 млрд. към Брутния вътрешен продукт на Европейския съюз.

 

Изчисленията са направени от базираната във Великобритания консултантска компания Кеймбридж Иконометрикс и Рикардо - АЕА. Специалистите са получили тези данни като резултат от експеримент какво би се случило ако нормата на ефективност в транспорта бъде повишена на 90 грама въглероден диоксид на изминат километър при леките автомобили и 141 гр./км. при камионите. През миналата година Европейската комисия разписа план за определяне на цел от 95 гр./км. до 2020 година, така че това ще бъде предложението, над което европейските парламентаристи предстои да дебатират.

 

Според екипа изследователи, тази цел е напълно постижима и дори може да бъде надхвърлена. Някои компании в автомобилостроенето вече са постигнали сегашните норми.

 

Повишаването на ефективността в транспорта обаче има своята цена. Ако бъде постигнато съгласие за изпълнение на нова цел, това ще оскъпи произвежданите автомобили с € 1 000 - 1 100 до 2020 година. Това, разбира се, ще бъде компенсирано от икономиите от гориво, които клиентите ще правят. Самото подобрение на ефективността може да се постигне както чрез модернизации на конвенционалните двигатели с вътрешно горене, така и чрез акцент върху хибридните автомобили и електромобилите с батерии.

 

Ирлания, която в момента държи ротационното президентство на Еврлопейския съюз, настоява решение по този въпрос да бъде взето до края на месец юни тази година.

 

Германия, чието производство доминира премиум сегмента при леките автомобили с концерните Даймлер, БМВ и Ауди, изразява позиция на съгласие с иновациите, но дипломатично добавя, че трябва да се остави на пазара и на потребителите да направят избора.