След по-малко от осем месеца, всички самолети, които влизат или излизат от Европейския съюз, ще попаднат под действието на схемата за търговия с въглеродни емисии. Квотите за емисии засягат интересите на самолетните компании, които очакват само през първата година от въвеждането на новите изисквания да загубят около 1.1 млрд. евро.

Докато европейските самолетни компании повече или по-малко са се примирили с новите регулации и свързаните с тях разходи, самолетните превозвачи от САЩ и Азия недоволстват: „поне едно“ чуждестранно правителство ще се възпротиви на европейската схема за търговия с емисии, заявява за Financial Times директорът на United Continental Holdings.Това може да е Китай или САЩ.

Недоволните компании обаче предпочитат да оставят на бизнес асоциациите да движат протеста им, а не директно да изразяват недоволство: публичното мнение е силно „за“ новите правила и самолетните компании не искат да рискуват репутацията си на отговорен бизнес.

Отговорни сме – заявява шефът на United Continental. “Готови сме да намаляваме емисиите си.” Обаче Европейският съюз няма право да се намесва в дейността на компании от трети страни и така косвено да налага екологичните си политики на останалия свят. Брюксел „чупи“ Чикагската конвенция от 1944 г. за въздушния транспорт.

Авиацията дава 1 или 2% от емисиите на парникови газове в света, но очакваният бърз ръст в сектора според европейските регулатори говори, че самолетните компании трябва да положат усилия за намаляване на емисиите още сега, тъй като в бъдеще ще е далеч по-трудно.