Лихвите по ипотечните кредити са на нива, по-ниски от тези преди кризата, показва пазарният анализ на Пощенска банка за първото тримесечие на 2015 г.

През първото тримесечие на 2015 г. продължава тенденцията за плавно понижение на лихвите по ипотечни кредити. За последните 12 месеца офертите на банките за жилищно кредитиране са поевтинели с близо един процентен пункт, достигайки лихвени нива, по-ниски от тези преди кризата.

При потребителските кредити, от друга страна, лихвите вече са на предела на рисковата надбавка и съществени понижения на цените до края на годината не се очакват.

Друга ясно изразена тенденция е все по-честото използване на дебитни и кредитни карти от страна на потребителите за покупки, вместо за теглене на пари в брой. Банките предоставят допълнителни бонуси за притежателите на кредитни карти.

Пазарният анализ на Пощенска банка за първото тримесечие на годината показва ясна тенденция за ръст в търсенето на потребителски кредити и по-специално на кредити за обединение на задълженията. Според анализаторите на банката, лихвите по потребителските кредити, предлагани от финансовите институции, вече са на предела на рисковата надбавка. Този тип кредити са необезпечени и при тях разходите на банките са по-големи, поради което не се очакват съществени понижения на цените, а ако има такива, то те ще се случват в рамките на промоционални кампании.

През първото тримесечие на 2015 г. Пощенска банка отчита 30% ръст на всички постъпили заявления за потребителски кредити спрямо същия период на миналата година. Разглеждайки конкретните продукти, предлагани от банката, осезаемо и най-голямо увеличение се наблюдава при потребителския кредит за обединение на задълженията, където общото нарастване за периода е с близо 80% в сравнение с първите три месеца на 2014 г.

Допълнителна услуга, която все повече клиенти избират, е експресното разглеждане на документи и възможността за усвояване на потребителски кредит в рамките на 3 часа. Резултатите показват, че за първите три месеца на 2015 г. е отчетен ръст в размер на 11% спрямо последните три месеца на миналата година.

Все повече клиенти предпочитат по-удобен и достъпен начин за подаване на заявление за потребителски кредит чрез услугата онлайн кандидатстване. За периода януари – март 2015 г. банката регистрира ръст от 74% в подадените заявления чрез този канал спрямо същия период на миналата година.

През първото тримесечие на 2015 г. Пощенска банка също така отчита значителен ръст в броя на транзакциите с дебитни и кредитни карти – съответно 50% и 40%. Ръст се отчита и в обемите на извършените разплащания с карти – 25% при кредитните и 12% при дебитните карти. Това се дължи най-вече на факта, че клиентите все по-често използват платежните си карти, дори и за по-малки покупки, вместо за теглене на пари в брой.