Продажбите на икономични автомобили в Холандия рязко са скочили, като търговците от сектора дори говорят за бум в търсенето на такива коли, съобщава днес холандският всекидневник "Фолкскрант". Причината е, че от 1 януари 2009 данъкът при покупката на икономичен автомобил е намален значително. Също от началото на тази година пътният данък за такива коли е намален със 75 на сто.
60 на сто от всички коли Citroen, които сме продали от началото на януари, са модел С1", отбелязва в интервю за вестника Марко Бруре, директор на Het Motorhuis - компания за продажба на коли, която предлага Ситроен в 14 магазина. Ситроен С1 струва около 7 000 евро без ДДС. Според Бруре в комбинация с икономичния разход на гориво новите финансови правила са довели до бум в продажбата на икономични коли.
Заради нарасналото търсене хората, които искат да си купят Peugeot 107, трябва да чакат пет седмици, посочва търговецът на Пежо Еаут ван Дам. За Toyota Aygo се чака десет седмици, пише "Фолкскрант", като цитира компанията вносител на Тойота в Холандия.
Интересът към икономичните коли в Холандия е започнал миналата година заради данъчни стимули при покупката им - и за бизнес, и за лични цели.
Хитът сред най-продаваните икономични коли в Холандия са Айго, С1 и Пежо 107. Разликите между трите не са големи, те се правят в един и същ завод - завода на Тойота в Чехия. От пускането на тези "тризнаци" на европейския пазар през 2005 са продадени 1 милион броя. Трите са и най-добре продаваните коли в Холандия.
Заводът на Тойота в Чехия е сред малкото автомобилни заводи, които в момента работят на пълни обороти.
В неделя се открива международното автомобилно изложение в Детройт, САЩ, което по традиция е пищно събитие и празник за американската автомобилна промишленост, но не и след последната година, през която продажбите на коли се сринаха най-рязко и до най-ниското равнище от десетилетия, предадоха световните агенции.
На Североамериканското международно автомобилно изложение, което в неделя, 11 януари, ще бъде открито за медиите за три дни, местните и чуждестранните автомобилни компании ще представят последните си модели, предназначени за пазара в САЩ. Най-доходоносният автомобилен пазар в света обаче е изправен
пред несигурно бъдеще.
Продажбите на коли в САЩ спаднаха рязко през 2008 година. Перспективите за 2009 г. не са много по-добри, след като
страната навлезе в тежка рецесия. Потребителите трудно получават кредити за покупка на коли и силно ограничават разходите си.
През 2008 г. продажбите на автомобили в САЩ спаднаха с 15 процента до равнища, отчетени за последно в началото на 90-те години. През последните три месеца продажбите на коли се понижиха с 35 процента до най-ниското си равнище през последните две и половина години. Повечето анализатори не очакват пазарът да се възстанови преди края на 2009 година.
Автомобилните корпорации в САЩ пострадаха най-много. Високите цени на петрола през лятото принудиха потребителите да
купуват от конкурентни компании, главно азиатски, чиито производствени линии са по-икономични.
Източник БТА, ДПА, АП