Как се постига успех в износа на високи технологии? Това е въпрос, на който българската икономика не може да намери отговор през последните 20 години. Вместо това България се е превърнала в суровина база и производител на полуфабрикати, чиято добавен стойност се формира най-вече в крайната фаза на изработката на продукта. Такъв е основно износът на страната ни за еврозоната, която е най-големият пазар за българските стоки.

 

Но има икономики, които успяват да постигнат впечатляващи успехи, конкурирайки се на глобалния пазар с гиганти като САЩ и Германия.

 

Пример за това е Южна Корея. При това тя изнася не само коли, телевизори, мобилни телефони, но и продукти с голяма добавена стойност, които изискват далеч по-малко инвестиции и индустриален капитал. Такива например са масовите мултиплеър онлайн игри – ММО.

 

През 2012 г. този отрасъл на корейската икономика е генерирал повече приходи от износ от всички корейски индустрии, продаващи съдържание, взети заедно. В момента Южна Корея държи 37% от глобалния пазар.

 

Как се постига подобен успех в сектор, в който допреди няколко години доминираха компаниите от САЩ, Япония, Германия и Франция?

 

В случая това не е толкова въпрос на технологии, а на идеи и държавна подкрепа. Така Южна Корея е изнесла ММО игри за над 3 млрд. долара през миналата година, когато общият размер на глобалния пазар достигна 13 млрд. долара, бележейки ръст с 21% спрямо 2011 г.

 

По данни на Newzoo Data Explorer приходите в този сектор в САЩ са нараснали с 14%, в еврозоната е налице увеличение с 28%, а в Русия с 19%. Едни от водещите пазари за ММО в региона на Източна Европа са Полша и Турция, където през 2012 г. е имало общо 21.7 милиона играчи.

 

На върха на тази вълна са Южнокорейските фирми. Това разбира се става и със сериозна държавна подкрепа. Министерството на културата, спорта и туризма на страната инвестира 350 милиарда вона /235 млн. долара/ в гейм индустрията през 2012 г., като целта беше увеличение на износа до 3.36 млрд. долара. Мерките включват и фонд с размер от 200 млн. долара, с който Южна Корея да затвърди водещата си позиция на световните пазари.

 

Възходът на южнокорейската гейм индустрия започва преди едно десетилетие със заглавия като Lineage 2, която се превръща в ММО играта с най-много регистрирани потребители в историята – над 18 млн. Успехът на Lineage 2 на пазарите в САЩ и Русия, позволява на южнокорейските компании да стъпят на солидна основа в глобалната си експанзия.

 

 

 

В края на миналото десетилетие на пазара излизат успешни игри като Aion /дело на разработчика на Lineage 2 - Ncsoft/. Тя е пусната в Северна Америка и Европа през 2009 г. и се превръща в най-продаваната игра за персонални компютри за годината. Друго такова заглавие е Maple Story.

 

Западните потребители обаче са донякъде разочаровани от корейските игри, поради няколко фактора. На първо място това е системата за вдигане на нива, която се основава на непрестанното избиване на контролирани от компютъра същества, по един и същ начин. Друг аспект, който не се харесва на много от потребителите в Европа е прекаленото съдържание с откровен сексуален контекст в корейските игри, където женските персонажи обикновено носят минимално количество дрехи. В основен проблем се превръща и липсата на достатъчно игрално съдържание след достигане на максималното ниво в играта.

 

Така на западните пазари продължават да доминират игри подобни на феномена на Blizzard, World of Warcraft.

 

Но през тази година корейските компании изглежда са се поучили от грешките си и подготвят плеяда от ММО игри от ново поколение.

 

Сред тях е ArcheAge. Разработеноро от XL Games заглавие излезе в Корея на 15 януари 2013 г. Очаква се играта да бъде пусната в Северна Америка и Европа в края на 2013 г. или началото на 2014 г. Играта включва иновации като реалистична военноморска бойна система и нова система на обсади на замъци.

 

 

 

Blade&Soul е друго предстоящото MMORPG, разработено от NCsoft. Играта излезе в Корея през 2012 г., като все още няма дати за САЩ и Европа. Тя включва оригинални движения от азиатски бойни изкуства, на фона на елементи от китайската, корейската и японската култури и митологии. Blade&Soul използва Unreal Engine 3, давайки изключително високо качество на изображенията с новаторска система за битки в реално време.

 

 

 

Обещаващо заглавие е и Black Desert. Играта се разработва от новата компания Pearl Abyss. Тя съчетава динамична бойна система с новаторски икономически елементи, като например възможността за специфични регионални производства, които диверсифицират търговията. Освен това играчите в Black Desert ще могат да купуват и обзавеждат имоти, да събират данъци и да наемат компютърни персонажи за работа и битки. Вероятно предимство на играта е, че ще използва собствен енджин.

 

Интерес предизвиква и Bless. Играта е проектирана с помощта на Unreal Engine 3 от водещия разработчик Neowiz Games известен с FIFA Online 2 и Crossfire.

 

 

 

Според малкото налична информация Bless има за цел да излезе извън границите не само на настоящите MMORPG, но и на игрите като цяло.