С около 10-12 на сто по-малко приходи очаква туристическият бранш в края на летния туристически сезон.

Прогнозата направи пред "Труд" Румен Драганов, шеф на Института за анализи и оценки в туризма.

"Значителният спад на приходите идва от девалвацията с над 20% на руската рубла. Т.е. руснаците идват у нас със същото количество пари, с което идваха и преди година, но срещу тях получават много по-малко евро или български пари. Загубата стига до 40 на сто", обоснова се Драганов. Той посочи, че това от своя страна води до чувствително намаляване на разходите за допълнителни услуги като шезлонги, чадъри, посещения на ресторанти и др. Имащите апартаменти у нас пък пазаруват по-малко от магазините. "Търговците се оплакват, че руснаците вече не пълнят количките", добави той.

Наред с това заради лошото време и наводненията по морето хотелиерите рязко са свалили цените с около 10%, добави Драганов.

Думите му потвърди и Благой Рагин. "По Черноморието има чувствителни отстъпки, които са резултат както на политическата несигурност доскоро, така и на лошото време. Рано е обаче още отсега да пресмятаме с колко ще намалеят приходите. Нека да видим какви ще са резултатите от най-отпускарския месец - август", добави Рагин. Байко Байков, шеф на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенции, посочи преди ден, че страната ни губи и туристи от Румъния, които през новия пункт Маказа отиват в Гърция.

Браншът настоява новият зам.-министър с ресор "туризъм" да създаде основите за изграждане на отделно министерство по туризма и спешно да започне създаването на регистър на туристическите атракции.

"Десетки плажове този сезон са без спасители, просто защото държавата не знае, че са нейни. Преди седмици регионалното министерство загуби 6 имота - туристически атракции в Арбанаси, сред които църквите "Св. Георги" и "Св. Димитър", които с дело ги взе Великотърновската митрополия. Министерството дори не е знаело, че е собственик", каза Румен Драганов.

Туристическият бранш настоява при изготвянето на бюджета за догодина да се заложат средства за реклама на туризма. "Формулата е ясна и се прилага от всичките ни преки конкуренти. Нека само 1% от оборота, който генерира туризма, да отива за реклама и резултатите няма да закъснеят", каза Благой Рагин.

"Дадените последно от кабинета "Орешарски" 2 млн. лв. бяха отделени за бранша много късно и затова цялостната ни реклама закъсня", каза Румен Драганов.