185 млн. лв. са набрани чрез облигационни емисии на борсата от началото на годината до сега. Бройт на дружествата, пуснали дълговите ценни книжа на БФБ, е 12, а днес към тях се присъедини и веригата спортни магазини Спорт Депо, която емитира облигационен заем за 3 млн. лв.

Камбанката на БФБ удари и производителят на капачки Херти АД, чието IPO  в началото на годината не успя да пласира цялата емисия от издадени книжа, с което не успя да постигне планираното увеличение на капитала.

За настоящата 2008 година Херти АД планира инвестиции в размер на 11.7 млн. лв.

Александър Юлиянов, Херти АД.

Как се отразяват на бизнеса ви високите цени на алуминия?

Вдигаме цените на клиентите. Няма как да се отрази по друг начин. Ние затова имаме намаление в обема на продажбите за първото тримесечие, защото повишихме цените. Трябва да ви кажа, че клиентите свикнаха с това, защото виждат, че няма откъде другаде да вземат по-евтини изделия. Така че очаквам през второто шестмесечие, спрямо същия период на миналата година, нещата при Херти да стоят по-добре.

Какво очаквате от борсата след качването на акциите ви за търговия?

Знаете, бяхме изправени пред дилема с това IPO - дали да го отложим, дали въобще да не се откажем, но така или иначе имахме визията да се листнем на борсата. Преценихме, че макар и моментът да бе неподходящ, това ще ни даде други възможности за увеличаване на капитала.

Какво ви костваше това IPO?

Повишиха се разходите, защото самото IPO като подготовка и процедури струва пари.

Това ще наложи ли някаква корекция на плановете ви за настоящата година?

Не, защото сумите, за които говорим не са в размер, който да попречи на намеренията ни.

Какво можем да очакваме от компанията до края на тази година?

Работим упорито по нови пазари. Имаме  и конкретни успехи в Южна Африка, Чили , Аржентина. В последната от изброените има сериозни производители и се очаква потреблението на алуминиеви капачки за вино да има много сериозен ръст. Доставките ни за Канада станаха регулярни. В Германия, където има много силни производители, направихме постъпки през последните два месеца, които ни дават основание да смятаме, че ще стъпим и на този пазар.

По отношение на производствените мощности в България, запазвате ли се капацитета?

Да , при алуминиевите капачки капацитетът се запазва, ние държим около 90% от пазара. Но променяме капацитета за пластмасовото производство, тъй като считаме, че там пазарът ще отбележи ръст. Имаме индикации, че е добре да се инвестира в това наше производство повече.

За тази година не се планират инвестиции в нови изделия. Работим по подобрение на производителността, опитваме се да свием разходите за материали.

А каква е натовареността на мощностите в момента?

На 100% не бих казал, че се използват, но ние нямаме и такава необходимост. Нашата цел е да удовлетворяваме потребностите на клиентите за доставка на определени количества в определен бърз срок, например 20 -30 дни.

Какви са финансовите прогнози за следващото тримесечие? Печалба или загуба?

Ще се стараем това, което е дадено като прогноза за 2008 година, да се сбъдне. Имаме индикации, че това ще се случи.

На какъв тип финансирания разчитате в момента?

Само на банково кредитиране, докато стане вторичното публично предлагане.

Кога е планирано да се проведе то?

Когато се стабилизира борсата. Всички се надяват това да се случи до края на годината. Тогава ще направим това вторично публично предлагане на онези 3 млн. акиции, които не бяха продадени на първичното публично предлагане.

Красимир Цонев, управител на Спорт Депо.

Какви са целите, които фирмата преследва с появата си на борсата, макар и не с акции, а с облигационна емисия?

Цел на фирмата е да завоюваме пазарен дял в областта на търговията със спортните стоки между 23- 25%. Към момента имаме около 12- 15% от този дял и се надяваме с помощта на борсата да получим необходимите средства за този бърз растеж, който планираме.

Имаме и амбицията да излезем и с акции.

Това е една прелюдия с издаването на облигации, за да може хората все пак да ни разберат кои сме, с какво се занимаваме, да се убедят в нашата финансова стабилност, в нашата възможност да изплащаме пари, когато трябва да ги платим.

В какво ще инвестира компанията през настоящата година?

През следващите 3 години ще работим по развиването на магазинната мрежа. Искаме до 2010 година да имаме 20 собствени магазина Спорт Депо, големи по 1000 квадрата и повече, както и да имаме 20 франчайзинг магазини в околните страни, в които работим. Това са Хърватия, Сърбия, Македония, Черна гора, Румъния. в Източна Европа Спорт Депо е най-големият спортен ритейл в областта на фитнеса и спортните стоки.

Това ни е първият облигационен заем, който бе пуснат миналата година през месец ноември. За една седмица се изкупи на 100% и ние решихме да го пуснем вторично на борсата. От една страна, за да улесним допълнително фондови играчи, каквито са пенсионните фондове, и второ, за да добием популярност, което смятам, постигаме.

Ние продаваме спортни стоки, сред лидерите на пазара сме. Тук няма световни големи играчи, а през това време ние се опитваме да изградим лице на фирмата, опитваме се да имаме индивидуални контакти с всички големи фирми, имаме и програма за лоялни клиенти.

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!