Варненският кораборемонтен завод Одесос завърши 2010 г. с почти 2.3 млн. лв. нетна печалба – посочва дружеството в доклада си за дейността, разпространен чрез информационната система на БФБ.

През миналата година в КРЗ са ремонтирани общо 47 кораба, от които 43 чуждестранни, предимно за клиенти от Западна Европа и САЩ. Услугите, предоставени на външния пазар, през 2010 г. формират 93.4% от доходите на компанията от кораборемонт, в размер общо на 28.4 млн. лв. През 2009 г. 15.6% от приходите са идвали от ремонт на български кораби, като бизнесът за България се е свил двойно до сегашните 6.6%.

Общо отчетените приходи са 32.455 млн. лв., спад от 6.3% спрямо приходите през 2009 г. Но анализът на дружеството посочва, че услугите за износ остават високи и дори са нараснали, което говори за „утвърдения международен авторитет на завода“.

Разходите на КРЗ Одесос възлизат на 28.172 млн. лв., като на 100 лв. приходи разходите възлизат на 86.80 лв. Същевременно разходите за персонал са намалели с 455 хил. лв., според компанията – заради намаления обем на кораборемнотните услуги през годината. Над 2.4 млн. лв. е загубила компанията от отрицателни курсови разлики на валутите.

Счетоводната печалба на кораборемонтния завод е 2.595 млн. лв., отчитайки 22% спад спрямо 2009 г. Разглеждайки данните за последните пет години, вижда се, че най-силна за завода е била 2008 г., с над 12 млн. лв. печалба и приходи в размер на над 65 млн. лв., тоест двойно над сегашните нива.

За отбелязване е, че средносписъчният брой на персонала през рекордната 2008 г. е само с 10 души по-висок от настоящия, 886 души. Средната работна заплата в КРЗ Одесос е 1005 лв., докато през 2008 г. е била с 212 лв. по-висока.

Рисковете на КРЗ са свързани с евентуални негативни движения на еврото към долара, повишаване на цените на суровините и материалите и горивата, както и промени в конюнктурата на корабните ремонти в световен мащаб.

Но възможностите на дружеството значително са повишени, благодарение на въведения в експлоатация през 2010 г. нов плаващ док, който дава възможност да се приемат по-големи кораби, съответно да се очакват и по-големи печалби.


* Не е препоръка за инвестиционно решение!