Световната банка одобри във вторник новата си стратегия за партньорство с България за периода 2011 - 2013 г. Стратегията се фокусира върху усвояването на европейските фондове и предвижда заеми за модернизация на железопътната мрежа в България.

Фокусът на новата стратегия за партньорство между Световната банка и България изглежда различен от досегашните стратегии. Според Питър Харолд, директор в Световната банка за централноевропейските и балтийските страни, досега водещи са били отпускането на заеми и аналитичната помощ.

С новата стратегия се отбелязва началото на нов период на отношения между България и Световната банка, в която главната роля на ролята на банката ще бъде експертно-консултантска.

Експертната помощ на банката ще се ръководи от приоритетите на България и най-вече от желанието й да оптимизира връзките си с Европа. На първо място е усвояването на европейските фондове за България, които страната все още не е използвала, но става дума за големи ресурси.

Новата стратегия за партньорство предвижда все пак и заеми – три заема за развитие по 80 милиона евро и един инвестиционен заем, всички насочени към модернизация на железопътния сектор.

Железопътният сектор е единственият, за който тази стратегия предвижда заеми. Причината са големите проблеми в този сектор. Преди всичко операторите на железниците са в изключително несигурна финансова ситуация.

Структурата на разходите им не отговаря на приходите. БДЖ ще трябва да премине през програма за сериозно преструктуриране, която ще обхване както услугите, така и управленската структура.

Друга страна на проблема са притежателите и управителите на основната инфраструктура.

Състоянието на тази инфраструктура и нейното поддържане са такива, че качеството на тези транспортни услуги е доста ниско.

Целта на инвестицията е да увеличи скоростта по железопътните линии, да увеличи безопасността и да осигури по-ефикасна поддръжка с по-високо качество.

Според Харолд, когато говорим за преструктуриране на една компания, хората трябва да помнят, че крайната цел е по-добри услуги. От СБ се надяват с тези инвестиции да спасят железопътния сектор и да му дадат шанс за по-добро бъдеще.

България беше в стагнация през последните години и едва сега започва да се измъква от нея. Има все повече знаци на подобрение и се очаква един приличен икономически растеж, но трудовата заетост навсякъде следва растежа с известно закъснение.

Тук голямо значение ще имат европейските средства и ролята на Световната банка ще е да се ускори тяхното усвояване. Става въпрос за 7 милиарда евро. Ако България може да ускори усвояването, това са инвестиции, които ще създадат много нови работни места.

Освен това СБ ще помага на страната да укрепи процеса на обществените поръчки, така че всички дейности, свързани с използването на европейски фондове, да бъдат прозрачни и проектите да са жизнеспособни. Световната банка има голям опит в изграждането на антикорупционни мерки, който ще бъде приложен, за да се постигне максимална полза от усвояването на европейските фондове за гражданите на България.