В близкото десетилетие урбанизацията ще доведе до четирикратно увеличение на "потребителската класа", а развиващите се икономики ще формират три четвърти от световния икономически растеж.

Това без съмнение открива спиращи дъха перспективи за предприемачите, търсещи нови възможности за растеж. Но понятието "развиващи се пазари" или дори група страни с висок потенциал, такива като БРИКС, вече няма да е гаранция за успех.

Мениджърите се нуждаят от по-задълбочен поглед върху света, по тази причина си струва да анализират не групи от страни или дори държави, а отделните градове.

Именно градовете ще са главният източник на икономически растеж. Към 2025 г. потребителските разходи на гражданите ще нараснат с 20 трилиона долара годишно спрямо сегашните нива, без да вземаме предвид около 10 трилиона долара допълнителни инвестиции в материални активи, необходими, за да се посрещнат нуждите на растящото градско население.

Свидетели сме на исторически промени. В Китай и Индия, чието население взето заедно надхвърля 2.5 милиарда души, БВП на глава от населението се е удвои за последните съответно 12 и 16 години.

За сравнение, когато през XVIII век започва индустриалната революция във Великобритания на острова живеят по-малко от 10 милиона души, а на британската икономика са необходими над 150 години, за да удвои БВП на глава от населението си.

В наши дни икономическият растеж идва основно от развиващите се страни, но този термин не е полезен инструмент при разработването на инвестиционни стратегии.

По данни на института McKinsey над половината от очаквания ръст на глобалния брутен вътрешен продукт до 2025 г. ще се пада на 440 града, повечето от които дори не са мегаполиси в момента.

Не всички от тях са познати. Например, Фошан, Порту Алегри и Сурат едва ли се намират високо в списъка с приоритетите на много западни бизнесмени, макар че във всеки от тях живеят по над 4 милиона души, формиращи значителни групи от активни потребители.

По-конкретно, на град Сурат, разположен на около 300 км северно от Мумбай, се пада почти 40% от производството на текстил в Индия. Фошан на Перлената река в провинция Гуандун в Китай е седмият по големина на брутния вътрешен продукт град в страната. А Порту Алегри е столицата на четвъртия по големина бразилски щат Риу Гранди до Сул.

В близкото десетилетие всеки от тези гладове ще има по-голям принос за световния икономически растеж, отколкото Мадрид, Милано или Цюрих.

Съществува и риск да се направи грешка, ако при определяне на обекта за инвестиции се изхожда от това, че урбанизацията се случва само в БРИКС.

Например, Банкок и Джакарта имат по-голям потенциал за растеж, отколкото Делхи. Столиците на Виетнам и Нигерия, съответно Хошимин и Лагос, предоставят по-големи възможности, отколкото индийския Мангалур и китайския Урумчи.

В изследването на потенциала за растеж на пазара на миялни препарати първите места заемат Сао Пауло, Ри де Жанейро, Пекин и Шанхай, но в Лагос, Дар-ес-Салам /Танзания/ и Дака /Бангладеш/ има най-много повече млади потребители, току-що излизащи на пазара на стоки и услуги. А в Китай домакинствата в град Ухан купуват значително повече кисело мляко, отколкото в по-големите Цзинхуа или Хъфей.

Доскоро мнозинството топмениджъри не отделяха достатъчно внимание именно на градовете. Над 60% смятаха, че изборът на конкретен град няма значение при стратегическото планиране. Но положението започва да се променя.

Компаниите, които отчитат значението на градовете в своите бизнес стратегии, ще получат предимствата на първооткривателите. За някои ще е достатъчно да познават добре тенденциите в областта на демографията и заплащането /например, в кои градове населението застарява, а къде по-бързо расте делът на състоятелните граждани/. За други ще е необходим по-задълбочен анализ, за да разберат пазарната динамика на отделните сектори и продукти в конкретните градове.

В ситуацията когато се променят центровете на икономическа активност в света инвеститорите трябва да осъзнаят динамиката на растежа в градовете, разположени в страните, които ние по навик продължаваме да наричаме "развиващи се". Бизнес лидерите, които прилагат в своите стратегии или инвестиционни планове подходи, свързани с динамиката на развитието на конкретен град, могат да извлекат по-големи печалби от тези инвестиции и ще бъдат по-добре подготвени да се възползват от открилите се възможности. /Ричард Добс, директор на McKinsey Global Institute/.