През тази година в София ще бъдат завършени още няколко станции на метрото в столицата. Ако сте сред хората, които ще пътуват в участъка НДК - квартал "Лозенец" - бул. "Черни връх", със сигурност ще ви бъде интересно да научите каква е историята на тези няколко, не много отдалечени една от друга спирки. Тя се гради буквално пред очите ни и, оказва се, е доста вълнуваща. Пред голяма аудитория от бъдещи инженери, общественици, академици и журналисти в Университета по архитектура, строителство и геодезия в София историята на новите участъци на метрото сподели шефът на фирмата, която ги изгражда - българската Трейс Груп Холд АД, д-р. инж. Николай Михайлов. Към професионалните си и академични титли наскоро той добави и най-високата титла - професор.

В посланието си към студентите той бе ясен - трябва да бъдеш гъвкав и изобретателен, за да успееш да изпълниш задачите, с които си се заел, защото изненадите те очакват на всяка крачка. Ако си сигурен в способностите си, остава само да организираш нещата по начин, който да ти дава поглед върху всички точки от обекта едновременно, за да можеш ефективно да управляваш ресурсите си. Почти на финалните метри от изпълнението на задачата по метрото TRACE са горди да заявят, че именно удачният мениджмънт им е помогнал да се справят и със сроковете, и с финансовите параметри по поръчката. "Близо 90% от строителните дейности са извършени. До август месец ще сме готови с метрото предсрочно при това с точно изпълнена техническа спецификация на проекта", прогнозира пред аудиторията в университета професор Николай Михайлов.



Че се работи по него, софиянци и гостите на столицата нямаше как да не разберат по блокажите на отсечки в самия център на столицата и по търговската улица "Витоша". "Все пак нямаше нито ден, в който движението по булевардите около МОЛ-а и хотел "Хемус" да са били затворени. Това се дължи на нетрадиционните решения, които взехме", каза професор Николай Михайлов.

Само си представете - българският строител получи най-трудния отсек от поръчката за метрото - в самия център на столицата, където са концентрирани невралгични транспортни отсечки, свързващи кварталите с центъра; търговски зони с интензивно движение и участъци, в които изобилства от стари архитектурни сгради, при които дълбоките изкопи са опасно занимание. Въпреки това откакто е пуснала техника и хора си в сърцето на София, Трейс не си е навлякла някакви сериозни оплаквания, а напротив - работи си по задачите и то, както виждаме, с изгледи за предсрочно приключване.

Това, което няма как да знаете, защото е било скривано от издигнатите паравани  против прах, шум и за защита на минувачите, е че строителите на метрото е трябвало да се съобразяват с безброй парадокси от българската реалност. Оказало се е, че точно около хотел "Хемус" изобилства от подземна комуникационна инфраструктура на полицията, която не е била картографирана, а е от стратегическа важност за населението и институциите. Тези кабели е трябвало да бъдат изместени, което коства както време, така и разноски.

Строителите на метрото са мислили как да се справят с високите подпочвени води по бул. "Витоша". Работниците са съчетавали известните в литературата способи за изолация на терените със собствени хрумвания, за да може хидроизолацията да е качествена. Освен това, копаейки тунелите, през които да минават влакчетата на метрото, те са поставяли конструкции, които да позволяват допълнителното изграждане на подземни паркинги.

Наклонът по бул."Черни връх" също е бил същинско предизвикателство за инженерите в Трейс груп холдинг АД. За да е плавно преминаването през трасето там е изкопан тунел с дълбочина до 25 метра.



През всички тези месеци строителите са се движили плавно по трасето, като поетапно са освобождавали движението по обектите, в които са правили първоначалните изкопи. На тези места веднага са били поставяни укрепителните стени и хидроизолация, след което отгоре е била засипвана настилка, която да позволи възобновяване на надземния трафик. След това работите под земята са продължавали. Този метод е известен на строителите като "Милански метод" и на много места е бил съчетаван с друга, популярна в строителството на подземни обекти  техника - "Австрийският тунелен метод". Най-големият плюс на тези способи е, че са позволили на строителите да работят без да се налага да блокират транспортния трафик в най-невралгичните зони на София.

Освен всичко останало, TRACE са се опитвали да работят така, че да не се стига до унищожаването на дървета, зелени площи и паркови пространства около сградите, до които са извършвани изкопните работи. Пред аудиторията в Университета за архитектура, строителство и геодезия, професор Николай Михайлов гарантира, че нито една зелена площ не е пострадала от дейностите по изграждането на метрото.



Към днешна дата то извозва над 200 хил. души дневно. За сравнение, капацитетът на надземните паралелни линии на градския транспорт е от 4-5 хил. пътника дневно. След като бъдат пуснати в експлоатация и новите линии, включително тези, които се строят от TRACE, сегашните 18 км. линии ще нараснат до 32 км., броят на превозваните пътници ще скочи на 450 хил. души дневно. Всичко това ще спести на софиянци над 150 хил. часа в пътувания до работа и обратно, ще намали автомобилния трафик с 25%, с което идват и екологичните бонуси. Според направените изчисления, благодарение на метрото ще се спестяват по 75 хил. тона годишно вредни газове, изпускани от автомобилния трафик в София, ще се намали шума по булевардите с 15 до 20%, ще намалеят пътно - транспортните произшествия с около 18%, а столичният градски транспорт ще отчете увеличение на превозната дейност с около 30 на сто.

Проектът за изграждане на метро в София е изготвен още през 1968 година, а местните управници са били убедени в необходимостта му още преди градът да е достигнал един милион жители. Метрото е обект от национално значение, който получи тласък за осъществяване след като България бе приета в Европейския съюз. Благодарение на това желание да финансират изграждането му проявиха инвестиционни банки и фондове на Европейския съюз.

* Не е препоръка за вземането на инвестиционно решение!