Премиерът Бойко Борисов обеща, че през 2012 г. ще ходим на море по АМ Тракия. Срокът напредва – както изглежда и работата по различните участъци на аутобана, който ще свърже най-сетне столицата с Черно море.

 

Междувременно политиката реши да се намеси в работата на инженерите, като опозицията лансира тезата, че магистралата се „строи върху пепел“. Из медиите беше разпространен доклад на консултантски екип /назначен с договор от 08.07.2009 г., тоест в последните дни на правителството на Станишев/, отправящ остри критики към методите за контрол и строителните материали, използвани от компаниите изпълнители.

 

Какво всъщност става на строителните площадки на магистралите? Потърсихме за коментар инж. Петър Стефанов, ръководител на строителството на лот 2 от АМ Тракия. Той коментира за DarikFinance.bg от работната площадка.

 

 

Докъде са стигнали работите по втората отсечка на АМ Тракия?

 

Имаме график, който изпълняваме, в момента изпълняваме осмия етап, който е с продължителност осем месеца и приключва на девети юни. Предсрочно ще завършим работите в този етап.

 

Колко проверки са правени досега по трасето и от кого?

 

Проверките са от различни институции, имаме проверки от РДНСК Стара Загора, които са почти ежемесечни, всеки месец идват да ни проверяват. От ДНСК София един път са ни проверявали. Възложителят всеки месец идва и ни проверява. По искане на ДНСК София изпратиха и строителната лаборатория на Университета по архитектура, геодезия и строителство.

 

Има и външни организации – Прозрачност без граници също наблюдаваха процеса на изпълнение. Това са проверките, които идваха тук на обекта.

 

Какви проблеми са констатирани и налагало ли се е по време на работите да отстранявате констатирани от надзорниците проблеми?

 

Не, такива проблеми не е имало. В крайна сметка материалите предварително се изпитват от нас. Виждаме дали отговарят на изискванията на техническата спецификация, която е част от договора. В този документ са описани изискванията към всеки един вид материал, който се влага в строителството на АМ Тракия. След като видим, че материалът на база изпитванията покрива изискванията, го представяме на надзора, проверява се, правим опитни участъци и след като излязат резултатите и се обобщят от опитните участъци, съответният материал се одобрява и можем да го използваме за строителните работи на магистрала Тракия.

 

Тоест надзорникът първо одобрява материала и след това вие го поставяте на трасето?

 

Да, няма по какъв друг начин да се сложи материал на обекта.

 

Тоест, първо ние като строители го изпитваме и проверяваме дали става и след това го предлагаме за одобрение на строителния надзор.

 

Разполагате ли с доклада, част от който изтече по медиите и който твърди, че едва ли не трасето се строи върху пепел?

 

Не е пристигал при нас този доклад.

 

А вярно ли е, че има проблеми с трасето? Констатациите, които бяха оповестени верни ли са?

 

Имаме документи, в които вложените материали са окачествявани и са влагани в строителството. За всеки един от източниците, които ползваме. Така че документите, с които разполагаме, във всеки един момент могат да бъдат показани и да се проследи качеството на вложените материали – дали отговарят на изискванията. Те са на разположение и могат да бъдат видени във всеки един момент.

 

Използват се подходящите материали, отговарящи на изискванията на техническата спецификация за изграждане на АМ Тракия, участък 2.

 

Тези информации, които текат в медиите, създават ли напрежение на обекта и пречат ли ви на работата?

 

Не. Ние си работим, изпълняваме си договора според неговите изисквания и няма от какво да се притесняваме.

 

А комуникирате ли си с вашите колеги, които правят останалите отсечки и възможно ли е там да има проблеми?

 

Не мога да кажа нищо за другите два участъка от автомагистрала Тракия. Все пак ние имаме нашата част от работите, която е на лот 2 и отговаряме за нея. Имаме срок, имаме качество, което трябва да постигнем, така че ние отговаряме изцяло за нашия договор.

 

В документа, в който беше публикуван в Интернет – без всъщност да знаем дали е истински или не – за вашата отсечка имаше основно документални забележки. Правени ли са ви забележки от хора, които са извършвали проверки на място или в офисите ви, за да установят нещо подобно?

 

Всички документи, характеризиращи строителството на участъка са съгласно действащото законодателство в България. Този доклад не е на разположение при нас, така че не мога да го коментирам.

 

Всъщност в информацията пише, че проверката е започнала на 17 декември миналата година. Спомняте ли си в този период да е имало проверки и от кого?

 

Имаше проверки за качеството на влаганите материали, които миналата година бяха на четири различни дати. На 18 ноември, на 24 ноември, на 2 декември и 3 декември. На 18 ноември бяха представителите на ДНСК София. Минаха по цялото трасе, минаха където те искаха, вземаха проби от материала, употребен при строителните работи.

 

На 24 ноември представители на РДНСК Стара Загори минаха пак по трасето и вземаха проби от определени от тях места. На 2 декември дойде представител ан строителната лаборатория на УАСГ и също взе материали от места, които той си избира.

 

Тази година получихме резултатите от тези изпитвания, официално от възложителя. Констатира се, че материалите, които се използвани за изпълнение на насипни материали отговарят на изискванията на техническата спецификация.

 

На 3 декември Централният институт по пътни технологии, национални и европейски норми и стандарти – това е лабораторията на възложителя – също мина по трасето и взеха проби от материалите там, където те прецениха, че трябва да се вземат. Те също правят проверки на материалите.

 

 

Лот 2 е участъкът между Стара и Нова Загора с дължина 31.8 км. Трейс Груп Холд АД са водещ партньор в консорциума – изпълнител на строителството. Цената за полагане на магистралата е 138 млн. лв. с ДДС.

 

Не е препоръка за инвестиционно решение!