Над три пъти са се увеличили необслужваните лизинги към края на март, каза за "Монитор" съпредседателят на Българска асоциация за лизинг (БАЛ) Теодор Маринов. Броят на прекратените договори и иззети автомобили също е нараснал трикратно, допълни Маринов и уточни, че точна статистика за това няма нито в БАЛ, нито в БНБ.
Въпреки ръста на хората, които не могат да обслужват лизинга си към края на юни, просрочията при нас са едва 3% от клиентската ни база, заяви изпълнителният директор на "Ти Би Ай Лизинг" и "Ти Би Ай Кредит" Валентин Гълъбов.
От началото на годината има тенденция на увеличаване случаите на необслужване на лизинговите договори, включително и за автомобили - леки и товарни, заяви главният изпълнителен директор на "УниКредит Лизинг" Пламен Минев. Необслужвани лизингови договори има както при фирмите, така и при физическите лица. Това явление е типично не само за България, но и за страните от Европа и най-вече Източна Европа, обясни Минев.
Над 90% от лизинговите договори у нас са на фирми и причината за увеличените просрочия е световната икономическа криза, която се усеща и у нас. При физическите лица причините най-често са намаляване на доходите или загуба на работата. За първите три месеца на тази година новите договори за лизинг намаляват с 61,5% на годишна база.
Най-често българинът купува автомобили, транспортни средства и машини на лизинг, отчита от БАЛ.
Лизинговите дружества могат да предоговорят погасителния план или да предоставят гратисен период на хората, които се затрудняват да плащат вноските си. Това се постига след преговори между двете страни. Ако обаче няма перспектива за стабилизиране на финансовото състояние на клиента, дружеството взема автомобила.
От "Ти Би Ай Лизинг" отчитат затруднения при плащането на автомобили в ценовия диапазон между 10 и 30 000 лв. Дружеството обявява за продажба върнатите коли. Към тях има голям интерес, защото те са почти нови, обслужвани в оторизирани сервизи и се продават на остатъчна стойност, обясни Гълъбов.
Най-често вноските по лизинга си не могат да погасяват хора на възраст между 35 и 50 г., които в последните няколко години са развили малък собствен бизнес в областта на недвижимите имоти, мебелното производство, хотелиерството и ресторантьорството. Предприемачите са взели колата за обслужване на бизнеса си. Проблеми се забелязват и в таксиметровата дейност, отчитат от "Ти Би Ай".
На изплащане българите най-често вземат плазмени телевизори, системи за домашно кино, бяла техника и мебели.
Според Гълъбов спадът в обемите на финансиране ще се запази като тенденция до края на годината. Усилията на лизинговите компании ще бъдат насочени основно към събиране на вземанията си и подобряване качеството на портфейлите си, смята Минев.
Към март 2009 общите задължения на фирми и физически лица към лизингодателите са около 5,7 млрд. През първото тримесечие на тази година има спад на вземанията от около 2%.
Коментари
0