Комисията за защита на конкуренцията установи, че шест търговски вериги у нас са се договаряли за търговската и маркетинговата политика, която провеждат. Сред тях са най-големите вериги като МЕТРО, ХИТ, Кауфланд, Максима и други.

Според антимонополния орган те са прилагали общи механизми за координиране на търговската политика за доставка на стоки и на маркетинговата политика при осъществяването на промоции.

В хода на производството от ведомството на Петко Николов са установили, че търговските вериги

непряко са обменяли чувствителна информация

относно доставни цени, договорени с едни и същи доставчици, както и относно маркетинговите стратегии на конкурентите. Координирали са действията си, като са прилагали вертикални споразумения за определяне равнища на доставни цени и отстъпки както и на размера на таксите за достъп до търговските площи. Използвали са и механизми за координация на маркетинговата си политика при осъществяването на промоции чрез ограничаване свободата на доставчиците.

Въпросното определение

не подлежи на обжалване

казаха от КЗК. Търговските вериги само имат право в срок от 60 дни да предявят писмени възражения, както и да бъдат изслушани в открито заседание. Според Закона за защита на конкуренцията веригите имат право всяка поотделно или всички заедно да поемат задължението да преустановят тази практика.

В началото на месеца родните производители се оплакаха, че дължат до 56 различни вида такси и санкции, за да продават стоките си в магазините на големите търговски вериги. Доставчиците плащат 10 вида рабат, 13 вида маркетинг подкрепи, 4 вида такси за насърчаване на продажби, 4 вида бонуси и така общо 34 такси. Отделно 20 вида са наказанията, ако се престъпи договорът за доставка.