Вносът на стари автомобили поне 10 пъти надвишава този на новите, съобщи Александър Миланов, председател Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България. Той смята, че по това съотношение ние сме на последните места в Европа.

Според него причината за това е слабият контрол на доставките на коли втора ръка от чужбина и ниските екотакси за автомобили, замърсяващи повече околната среда.

”У нас доминира вносът на автомобили през частни лица”, обясни той. „В другите бивши соцстрани има национална политика за мобилността. В повечето от тях - Полша, Чехия, Словакия, Румъния и Унгария има заводи на големи производители на автомобили. Там политиката на продажбите на коли е друга и законодателството, отнасящо се до употребяваните коли е много по-строго от нашето”, добави Миланов.

По думите му в болшинството страни от ЕС много по-сериозно се контролират сервизите, които проверяват техническото състояние на автомобилите и ги ремонтират. „Особено е важно и какви са правилата за регистрация и ползване на автомобили втора ръка, както и плащаните такси на местно и национално ниво”, обясни още той. Според него с подобни мерки се стимулират хората да инвестират в по-нови автомобили.

„Време е и България да има своя доктрина за мобилността на населението. Основната й цел трябва да е притежателите на коли, замърсяващи повече околната среда да плащат по-големи екотакси. Отделно старите и зле поддържаните автомобили носят риск за всички по улиците и пътищата”, добави Миланов.

Той посочи, че голяма част от внесените употребявани коли у нас са с манипулирани данни за изминатите километри и техническото им състояние. „По този начин купувачите не могат да планират бъдещата поддръжка на колите и влизат в допълнителни разходи за ремонти и заради по-високия разход на гориво на амортизираните возила. Не бива да забравяме, че купуването на коли втора ръка от други страни влива пари в чужди икономики и ощетява нашата и същевременно води до узаконяване на сиви доходи в тази търговия”, допълни Миланов.

Той припомни още, че от асоциацията искат да се субсидира с по 5000 евро покупката на електромобили и по 2000 евро за хибридните. Като за тези два типа коли от бранша предлагат освобождаване от пътни такси и включването им в листата за обществени поръчки.

 За автомобилите с двигатели за вътрешно горене от асоциацията предлагат, отговарящите на най-високите екокатегории Евро 5 и Евро 6 да бъдат освободени от пътни такси, годишен данък и да се връща ДДС при покупката им. Отделно се иска въвеждането на “еко” компонента в Закона за местните данъци и такси за всички автомобили.