В цял Китай представителите на комунистическата партия раздават милиони купони за храна, стоки и кино, опитвайки се да накарат хората да излизат повече и да харчат, предаде АФП.

Китайците са сред най-спестовните народи в света, като е изчислено, че те заделят за черни дни 30 до 40 процента от доходите си. Тази им добродетел може да се окаже препятствие пред стимулирането на икономиката, смятат експертите. В местните вестници заглавията се доминират от големите проекти за милиони долари. Скромният купон обаче се оказва също толкова популярно средство за стимулиране на икономиката. В Ченду, столицата на провинция Съчуан беше поставено началото, като 379 хиляди граждани с ниски доходи получиха близо 39 милиона юана във ваучъри още в края на миналата година.

В град Ханчжоу също бяха раздадени 100 милиона юана на 670 хиляди жители с ниски доходи, които те могат да похарчат в магазините и центровете за забавления. Според Дзин Улрик от JP Morgan, купоните за консуматорите може да се окажат популярна алтернатива на данъчните облекчения, които може само да насърчат по-големи спестявания. Бедните семейства и пенсионерите в Ханчжоу получиха по 10 купона от 20 юана, а студентите получиха по 5 ваучъра от 20 юана. Те трябва да ги използват до 3 месеца, след което те ще могат да бъдат използвани в ограничен брой магазини. Кината също предлагат билети на половин цена, ако те се заплащат с купони. Местната администрация обмисля дори изплащането на до 10 процента от заплатите на чиновници във ваучъри.

Икономисти от Шанхайския университет предупреждават, че купоните са ефективни само като еднократно средство за подкрепяне на растежа. След използването им, трябва да бъдат раздавани нови, за да се поддържа стимулиращия ефект. За да се постигне дългосрочно решение, трябва да бъдат решени проблемите с разпределението на доходите и осигурителната система, което ще позволи на хората да не спестяват толкова много. 

Източник: БГНЕС