Строителството, ремонтът и рушенето на сгради и пътища ще поскъпнат от 2012 г. заради нова наредба за управление на строителните отпадъци. Промените се предлагат от екоминистерството.

Възложителят на строежа - община, частна фирма или собственик, ще трябва да осигури бутането или строителството да се извърши така, че 85% от отпадъка от бетон, 70% от тухлите и плочките, 80% от стъклото, дървесината, асфалтобетона и 90% от медните тръби, алуминия, оловото, желязото и кабелите да се отделят и складират на площадка разделно.

Възложителят ще трябва да сключи и договор с фирма с разрешително за оползотворяване на отпадъка или сам да го транспортира за рециклиране, повторна употреба, изгаряне за енергия или депониране, предвижда проектът на нова наредба. Стремежът е до 2020 г. 70% от строителните отпадъци да се рециклират и да се използват повторно в строителството.

Догодина 17% от тухлите и керемидите от рушене на сгради и 53% от дъските трябва да се използват отново. За да се стимулира рециклирането на строителни отпадъци, се въвеждат такси за изхвърлянето им.

През 2012 г. собственикът на строителен отпадък - строителната фирма или възложителят, ще плащат по 1,50 лв. на тон боклук, откаран в депо. Такса "депо" цели намаляване на изхвърляните строителни отпадъци. През 2013 г. таксата ще бъде 15 лв. на тон, а през 2014 г. - 35 лв.

От Строителната камара обаче искат да се предвидят и стимули за насърчаване използването на продукти от рециклирани строителни отпадъци. Неизменна част от документацията за изграждане на нов обект или за разрушаване на стар ще бъде планът за управление на строителните отпадъци, където се описват очакваните количества, пътят на отпадъка и финансирането, кой ще се погрижи за отпадъка, предвиждат промените. Изискването може да забави и да усложни разрушаването на незаконни обекти, опасяват се от Строителната камара.