Потребителите, които са попаднали на некачествена или дефектна стока, ще могат да я върнат в магазин по техен избор, стига той да е от веригата. Това предвиждат промените в Закона за защита на потребителите, които парламентарната комисия по икономика прие вчера на първо четене. 

Сега, ако искаме да върнем покупка, изделие за ремонт или подмяна, трябва да я отнесем точно в обекта, който е издал касовата бележка и гаранционната карта. Това означава, че ако сме си купили ютия, рокля или лаптоп по време на лятната ваканция и се наложи да направим рекламация, трябва да пътуваме отново до морето. 

"И в момента много търговци позволяват подмяна на стоката в друг техен магазин, но има и такива, които отказват и "разхождат" клиента до търговския обект, откъдето е бил купен продуктът", обясни за в. "Сега" Богомил Николов от "Активни потребители". 

Според него разкарването е проблем и за хора, пазарували в друг град, но и за тези, които трябва да прекосят цял град или няколко квартала, за да върнат негодното изделие. Друга промяна в закона предвижда потребителят да си вземе обратно парите или да получи друга стока, ако купената три пъти даде един и същ дефект

Сега е възможно фирмата продавач да упорства и да праща стоката 10 пъти в сервиз за една и съща поправка. Това се случва най-често при телефони и обувки. 

"С омбудсмана ще настояваме еднотипните ремонти да се ограничат не до три, а до два пъти между първо и второ четене на закона", обясни Богомил Николов. Той припомни, че подобен текст за "системните дефекти" е имало през 2006 г. По-късно обаче той отпаднал с приемането на новия Закон за защита на потребителите - вероятно по недоглеждане. 

Друга новост слага край на скъпите телефонни разговори, които потребителите водят с доставчици на стоки и услуги по така наречените линии за информация. Такива са номерата на мобилните оператори, кабелните телевизии, електрокомпаниите и т.н. 

С промените разговорът за клиента ще се таксува по основната тарифа, а ако има "добавена стойност", тя трябва да е за сметка на доставчика, който е наел линията. 

Според Богомил Николов обаче в България тази практика не е особено разпространена, тъй като самите продавачи избягват да "товарят" потребителите с импулсни обаждания.