Всеки трети българин пазарува, воден от любопитство. 30 на сто от хората в страната са клиенти тип "пионер". Те заявяват, че когато избират какво да сложат в торбата, посягат към най-новите продукти, за да ги пробват.

Тази група е уникална сред всички 20 държави по света, където е правено проучване за нагласите за пазаруване. Пионерите са на възраст между 20 и 39 години. Те са високообразовани, живеят в големите градове в домакинство с повече от двама души.

Една четвърт от хората в страната избират най-евтините стоки, сочи проучването, поръчано от "Хенкел".

Най-евтините стоки избират обикновено хора на възраст между 30 и 39 г. със средно образование, които живеят в по-малките градове. Малко повече - 27 на сто, са българите, които пазаруват само продукти с отстъпки.

Търсачите на промоции се разделят на две групи. Първите обикалят всички вериги с рекламни брошури в ръка, за да се снабдят с най-изгодните стоки. Втората група пък търси любимите си продукти, но на най-добра цена.

Най-малката група клиенти в страната е тази на пасивните купувачи. Един от петима българи изобщо не се интересува какво купува и ходи на пазар само по необходимост, показва проучването. Тази група от 19% е съставена основно от по-възрастни хора, най-вече пенсионери, които възприемат ходенето до магазина като неизбежно зло и купуват само най-необходимите неща.

Българите харчат средно по 14 лв. на ден за храна и стоки от първа необходимост, показва още проучването. За голяма се смята покупка, за която са похарчени около 80 лв.

За сравнение в Турция всеки ден харчат по 18 лв., а голямото пазаруване им отнема 212 лв. Над 70% от хората пък взимат решение какво да купят едва когато влязат в магазина.