На пазара на мобилни телефони тече пълна мобилизация в условията на глобална криза. Ако допреди няколко години компаниите можеха да си позволят да предлагат качество за сметка на дизайн и обратното, това време отдавна е отминало. Само до миналата година оригиналността при тези високотехнологични продукти имаше водещо значение, сега надпреварата е кой ще изкара на пазара по-добър, по-функционален и по-практичен тъчскрийн модел. Това показва кратка разходка из залите на традиционното изложение GSMA в Барселона.
Малко след като светът бе завладян и тотално променен от появата на прословутия iPhone, вече това е технологията, която задава модата на пазара на мобилни апарати. Посетителите на традиционното изложение, което събира 13 000 компании от цял свят, търсят да видят коя компания предлага най-доброто от този вид. Модерните през последните години сгъваеми модели вече са изтласкани назад в тази надпревара. Почти никой не разглежда изложените телефони-бижута, които всяка дама с претенции би искала да има в чантата си. Всяка уважаваща себе си компания наред с другото се бори за място на пазара и със своята версия на тъчскрийн апаратите. В този дух е решението и на най-новия апарат с услугата BlackBеrry, който предстои скоро да излезе на родния пазар, предлаган от „Мобилтел”.
На повечето щандове има инсталирани огромни тъчскрийни, за да може посетителите по-истински да усетят ефекта от докосването на икона върху екрана.
Малко встрани от тази технологична лудост, обхванала всички, са издръжливи на вода апарати, които непрекъснато стоят накиснати в съдове с вода, за да покажат издръжливостта им и при изпиране по грешка.
За контрола върху децата родителите могат да се възползват от специална разработка, която дава възможност за определяне местоположението на притежателя на мобилното устройство.
За шофьорите, които държат да не се разсейват по никакъв начин, се предлага продуктът DriveAssist, който има функцията на персонален асистент. Той представлява софтуер, който се инсталира в мобилния апарат. Той разпознава дали притежателят на телефона върви по улицата или шофира и в зависимост от това чрез съответните настройки „преценява" дали да допусне разговора или SMS-а до получателя. Може да се зададе функция, например, да се приемат разговори само от близки или бизнес партньори. Софтуерът дава възможност на отсрещната страна да разбере дали позвъняването или изпращането на съобщението могат да бъдат приети. Данните в световен мащаб показват, че 80% от случаите на пътни инциденти се дължат на разговори или пък изпращане на съобщения по време на шофиране.
GSM конференцията в Барселона събира погледите и интересите не само на специалистите в тази област, но и на лаиците с атрактивните си щандове и щъкащите непрекъснато служители на компаниите, които са готови да отделят немалко минути на всеки, който обърне поглед към техния щанд. Някои от тях предлагат специални турове в дълбините на технологиите след записване в графика на чакащите да навлязат в детайлите.
При такова изобилие от съвременна техника, разработена под силния натиск на конкуренцията, е трудно да се определи един продукт, който излиза с няколко гърди пред алтернативата. И все пак не липсват, вписани в книгата на Гинес устройства. Като например разработения от Samsung ръчен телефон. Първият му модел от 2000 година, с възможност за гласово набиране, присъства в престижното издание, макар и от днешна гледна точка да изглежда много демоде и не особено добро постижение в областта на дизайна. Няколко години подобрения обаче показват последния модел, който добре би прилегнал на мъжка ръка.
Борбата между гигантите в сектора се води и на друго поле – възможността всичко да бъде максимално персонализирано. Така, както на всеки му е приятно като влезе в любимото си заведение и сервитьорът да го разпознава веднага и направо да му носи любимото ястие, така и клиентите на мобилни услуги се чувстват значително по-комфортно, ако може всичко да бъде направено като че ли специално за тях. На това залагат компании като Nokia.
Ericsson обяви, че в тежката битка за клиенти залага на опростяване на платформите си и увеличаване на скоростта.
Omnifone набляга на договорите си с доставчици на широколентов интернет, благодарение на които може да предложи неограничен даунлоуд на музика и видео.
В разгара на най-тежката глобална криза мобилните оператори и производители избягват да говорят за вече реализирани или потенциални загуби. Не са ни нужни спасителни планове, казват шефове на компании. Те искат да погледнат на ситуацията като възможност да израснат още. Според тях това, което правителствата по целия свят могат да направят в този момент, за да осигурят растеж в този сектор, е да се фокусират върху широколентовия пренос на данни. За това естествено трябва нова регулация, за да се насърчат инвестициите.
Шеф на компания даде пример със спасителния план на Барак Обама, 7 млрд. долара от който отиват за този тип инфраструктура, осигуряваща по-голям широколентов капацитет за пренос на данни. Опитът на САЩ показвал, че всеки долар, вложен в подобна инвестиция, връща 10 долара.
Прекратяването на аналоговите за сметка на дигиталните технологии се определя от специалистите като шанс веднъж в живота. Според тях това означава правителствата да уеднаквят достъпа до определена част от спектъра, което ще позволи едни и същи устройства да бъдат използвани навсякъде по света.
Някои участници в конференцията наричат мобилните услуги „кръвоносната система на глобалната икономика” и са категорични, че допълнителни честоти от спектъра не са лукс, а абсолютна необходимост.
В отсъствието на еврокомисаря за информационно общество Вивиан Рединг, която неведнъж призова мобилните оператори да свалят цените, големите в мобилните услуги казват, че компаниите им ще преживеят не един еврокомисар. Не може условията дори в рамките на ЕС за влизане в бизнеса с мобилни услуги и цената на лицензите дори да са различни, а от нас да се иска да предлагаме едни и същи тарифи, коментират от бранша.
Ако има нещо, от което компаниите в тазгодишното изложение са спестили, това категорично не е най-доброто, на което са способни в технологично отношение.