Тодор Русанов, финансов анализатор КМ Инвест
IPO-то на ЖП Инфраструктура не успя да направи история
След тридневна процедура по метода букбилдинг, днес стана ясно, че са били записани едва 2 528 851 броя акции от общо предложените 5 583411. Видно е, че всеобщата пазарна криза, която притиска и родната ни фондова борса вече повече от половин година, си каза тежката дума. Малко са онези дружества, които се захващат да правят IPO в момент като този, но може би силният фундамент и високите очаквания зад поредното инфраструктурно дружество ни накара да повярваме, че ще видим презаписване. За съжаление това не се оказа вярно и въпреки, че записаните акции са над 2.5 млн. (дъното, което определя дали предлагането е било успешно) не можем да кажем, че сме доволни от сигнала, който ни бе даден.
Кои бяха основните предпоставки за слабия интерес към публичното предлагане на ЖП Инфраструктура? На първо място бих изтъкнал прекалено амбициозната емисионна цена от 5 лв. Въпреки, че от ОББ, които водеха емисията, заявиха че са я определили посредством три различни метода, тя като че ли уплаши една част от потенциалните инвеститори. Ако направим една бърза калкулация на P/E (съотношение цена/печалба на акция) излиза коефициент от близо 45 при средно за сектора в момента 30. Хубаво е да отчетем, че на пазара ни вече се срещат не малко дружества с коефициент P/E около 10 (Неохим, Химимпорт, Монбат), а дори и те не могат да се похвалят с отлично представяне в условия на всеобщ негативизъм.
Друга причина поради, която IPO-то не можа да оправдае предварителните очаквания е гръмналия наскоро скандал около европейските фондове. Спирането на парите от ЕС за селско стопанство и инфраструктура няма как да не се е отразило на бъдещите очаквания за приходи на железопътното дружество. Мениджмънтът на компанията изказа очаквания за близо 400% увеличение на продажбите през тази година спрямо незначителните данни за 2007 г. След като бе проучено по-обстойно дружеството, се оказа, че то е силно зависимо от различни европейски фондове. Когато обаче стане въпрос за усвояване на парите по програми като САПАРД и ИСПА, страната ни не може да се похвали с много добро представяне. Това като че ли изигра лоша шега на дружеството. Да не говорим, че самият Орлин Хаджиянков спомена, че очаква скоро да навлезе нов чуждестранен конкурент на българския пазар, което също би осуетило някои от досегашните планове на холдинга.
Като извод можем да кажем, че в най-тежката година за БФБ, все още не можем да станем свидетели на силно IPO, което да вдъхне увереност на инвеститорите и да даде първи сигнал за връщане на интереса към капиталовия пазар. Знаковата роля на отминалото вече публично предлагане на ЖП Инфраструктура АД трябваше да бъде по-правилно преценена, с което пазарът щеше да получи жадуваната отдавна глътка въздух.
Кирил Иванов
Може много да се поспори по-въпроса дали IPO-то на Железопътна Инфраструктура – Холдингово Дружество е успешно или не. Ако трябва да се изразя метафорично, то ситуацията силно наподобява оптимиста и песимиста, за които чашата е полупълна или респективно полупразна. В текущата ситуация на ниска ликвидност на световните капиталови пазари и в частност на БФБ-София, всяка компания която дръзне да организира първично публично предлагане без съмнение се подлага на тежко изпитание. Едва ли някой се е съмнявал, че дружеството за което говорим ще успее да набере минималния капитал за да "стъпи" успешно на борсата. Тук не става въпрос въобще за подцененост или надцененост, а за имидж на мажоритарния собственик, който не би позволил да има фалстарт. От друга страна безспорен провал за мен е делът на институционалните инвеститори, който според публикациите е приблизително 2%. Според моето скромно мнение един по-голям дискаунт би увеличил интереса и би създал предпоставки за по-ликвидна вторична търговия, от което мажоритарите и самото дружество биха спечелили в дългосрочен план.
Константин Абрашев, портфолио мениджър на БенчМарк Асет Мениджмънт
Смятам, че „провал” е твърде силна дума и не може да се търсят причините в емитента или в мениджъра на емисията. В крайна сметка успеха на една сделка изцяло зависи от търсенето и предлагането към дадения момент. Не е тайна, че текущата пазарна конюнктура не е много благоприятна за набирането на средства. Трябва да е ясно, че продавач и инициатор на публичното предлагане е емитента, който търси и цена, която да го устройва. При друг случай просто няма да има IPO. Същевременно пазарът прецени исканата цена като висока съответно и търсенето беше минимално. Този факт едва ли ще обезпокои съня на ръководството на компанията. Поглеждайки отвъд очевидните резултати съм склонен да повярвам, че операцията e до някъде успешна. Нека да не забравяме, че „ЖП инфраструктура” ХАД е компания, която разчита на европейско финансиране съответно публичния й статут и дава значителни предимства на фона на развихрилите се скандали около усвояването на фондовете на ЕС.
** Мненията са с аналитичен характер и на са препоръка за покупко-продажба на ценни книжа