От началото на следващата година ще можем да подаваме жалби и сигнали до Комисията за защита на потребителите онлайн. Това съобщи вчера Александър Масларски, член на КЗП, на представянето на постигнатите цели по проект, финансиран от еврофондовете.

„За минути след като сме попълнили формата за жалбата в страницата на КЗП, на електронната си поща ще получим съобщение с нейния входящ номер, който се генерира автоматично от системата. След това с него ще можем

онлайн да правим справка докъде е стигнала

жалбата”, обясни ръководителят на проекта Иван Бъчваров. „В момента няма възможност за получаване на бърза информация дали изобщо жалбата или сигналът са получени, ако са изпратени по мейл. От началото на годината една четвърт от подадените сигнали в КЗП се отнасят за спама, получен от фирми. Засега за жалбите и сигналите си, изпратени в комисията, подателите разбират какво е станало с тях едва след няколко седмици, получавайки отговор по мейла или пощата, че по тях се работи. Пълната конкретна информация се разбира едва в края, когато се вземе решение”, уточни той.

Новата система ще доведе до 40% намаляване на разходитена КЗП за изпращане на писма и транспорт. Ползването на хартия ще бъде двойно по-малко.

„С изпълнението на проекта за единната информационна деловодна система комисията дава своя принос за внедряването на електронно правителство”, допълни Иван Бъчваров. „Системата няма да позволява шефовете на по-високи нива да влияят неофициално на подчинените си по работата по различните сигнали и жалби”, уточни той.

„Половината от жалбите, свързани с рекламациите за купени стоки, са били решени в полза на потребителите”, съобщи още Александър Масларски от КЗП.

„Монополите си оставят големият бич

за потребителите. И в случаите, когато те ощетят хората, от комисията действаме в съответствие с 2 европейски директиви - едната е за нелоялните търговски практики, или по-точно казано нечестните, и другата е неравноправните договорни клаузи, уточни той.

„Много са примерите на подобни практики, като например автоматичното подновяване на договорите на потребителите с телекомуникационните оператори или общите условия на банките”, каза още Масларски.