Маркетингът, ПР-ът и управлението на човешките ресурси са областите, в които жените са най-успешни като мениджъри. Стихията на жените в България са професиите, свързани с комуникация и контакти с различни хора.

Това показва проучването Women in Management на консултантската компания Стантън Чейс България, направено сред бизнес-дами, заемащи управленски постове в големи български и международни компании в страната от всички сектори на икономиката. В него са взели участие близо 150 жени, като сектор “Потребителски стоки и услуги“ е с най-много представителки – 30 %, следван от „Финансови услуги“ – 18%.

Данните от проучването показват още, че 80% от анкетираните бизнес-дами считат, че са успели да постигнат баланс между кариерата и личния живот. За повече от половината (53%) именно постигането на този баланс е водещо определение за успех. Според преобладаваща част от участничките (80 %) красотата и стилът отварят врати за кариерно развитие. Друг любопитен факт е, че повечето от тези дами (49%) са заели първите си мениджърски позиции преди да навършат 30 години.

Дарина Пенева, управляващ директор на Стантън Чей България споделя, че бизнес средата в страната определено дава възможности на жените да заемат ключови управленски позиции в компаниите. Бързото развитие на бизнес средата в последните вече над 20 години доведе до необходимост от нови умения и знания, създадоха се нови позиции, с нови отговорности и днес повече от всякога пазарът има нужда от компетентни и качествени професионалисти. Нейният 15-годишен опит като консултант по подбор я е убедил, че жените подхождат про-активно и информирано в тази обстановка, резултатно ориентирани и целеустремени са и успяват да докажат своите професионални качества.

Една пета от анкетираните смятат, че личностните качества са от най-голямо значение при изграждането на мениджърската кариера. На второ място посочват професионалния опит (17%), на трето – примерът на ментор по време на обучението за средно и висше образование (13%). Интересно е, че по-малко значение се отдава на професионалната мрежа от контакти, началото на която в Западна Европа и САЩ по традиция се поставя още в колежа и университета.

Включилите се в анкетата твърдят, че творческият подход и устойчивостта на стрес са едни от най-важните качества на жените лидери. А от компетенциите и уменията, които са им помогнали най-много в развитието на кариерата, посочват способностите за преодоляване на трудности (15%) и разрешаване на сложни ситуации (14%). Интересно е, че качества като интуиция и умения за създаване на контакти, по-често приписвани на жените, са поставен на по-заден план.

Не на последно място в анкетата е поставен и въпросът за това дали жените получават еднакво възнаграждение с мъже на сходни позиции. Отговорилите утвърдително са само с 2% повече от тези, които усещат разлика в нивото на заплащане между двата пола.