Онлайн пазаруването в България набира все по-голяма скорост. Този пазар се движи нагоре особено след появата на сайтовете за групово пазаруване.

„Въпреки кризата в момента ръстът на продажбите все още успява да компенсира понижените потребителски кошници”, коментира за economymagazine.bg Ева Вучева, изпълнителен директор на онлайн портала Fashion Days  България.

И въпреки, че електронното пазаруване, особено в западните държави, отдавна е част от ежедневието, в Централна Европа през последните месеци се наблюдава леко забавяне на растежа.

„Ако трябва да го сравня с останалите страни в Европа при нас растежът е голям, но като процентно съотношение на онлайн пазара и на хората, които пазаруват, сме много назад”, коментира Велизар Величков, търговски директор на Grabo.bg.

Това показват и данните от проучване за медиа потреблението "Mediascope Европа 12”, в което България участва за първи път. Според него средно по три покупки онлайн за общо 48 евро сa направили българите през последния месец. За последните шест месеца на един интернет потребител у нас се падат средно 9,3 покупки на стойност 117 евро. За сравнение, останалите европейци са похарчили средно по 544 евро за 13,4 онлайн покупки през последните шест месеца. Общо 188 млрд. евро са похарчени за пазаруване чрез интернет в Европа за същия период.

У нас основните сайтове за онлайн пазаруване са около 20, но всеки ден се появяват нови.

Наскоро най-голямата дигитална медийна компания в България "Нетинфо" направи първи крачки в подкрепа на онлайн търговията в България, като пусна сайта за сравнение на цени на продукти http://www.sravni.bg/.  Целта на сайта е да помогне на хората при закупуването на стоки онлайн, като им показва цените на кой електронен магазин са най-ниски.

„Купува се всичко, което е интересно и различно. Купуват се дори скокове с парашути”, каза Величков. Според Вучева водещото при покупката на дадена стока е цената. Напоследък обаче тя си дели първото място с качество на обслужването и доверието на потребителя към съответния продавач.

Едно от предимствата на тези сайтове, било то за групово пазаруване или такива, предлагащи модни стоки, е значително по-ниските цени. Сайтовете за групово пазаруване например договарят добри цени поради няколко причини. Първото е, че шансовете да се стигне до голям оборот е много по-голям, тъй като те показват офертата на хиляди потребители.

Второто нещо е, че посредством сайтовете за групово пазаруване потребителят е подложен на редица условности – да си използва валчера в рамките на определен период от време или офертата е за след седмица.

„Това е причината цените да са толкова снижени. В крайна сметка празната стая е най-скъпата стая за хотелиера”, коментира Величков. 

При сайтовете, предлагащи модни стоки, ниските цени се дължат на това, че те обикновено купуват outlet колекции или свръх произведена продукция. „Напоследък обаче все по-често производителите ни доверяват и новите си колекции”, каза Вучева. И тук предимството е, че могат да предложат на производителите достъп до огромен пазар.

Данните показват, че хората, които пазаруват в тези сайтове, са между 25 и 40 годишни, работещи. По-активни са жените. Около 69% от хората, пазаруващи онлайн, са именно жени. „Това е така, защото те са по-прагматични и мислят напред във времето”, коментира търговският директор на Grabo.bg. По думите на Вучева мъжете, дори по-малко активни, са чудесни клиенти. Те пазаруват основно по-скъпи продукти – часовници, обувки и дрехи.

Експертите в бранша са на мнение, че онлайн пазаруването няма да измести търговските центрове, тъй като нуждите за онлайн и офлайн пазаруване са различни.

„Пазаруването в магазин е до голяма степен и социална дейност. Хората, които предпочитат онлайн пазаруването, са по-практични потребители, които ценят времето и портфейла си”, каза Вучева.

Клиентите трябва да знаят и правата си. Те имат право да върнат всеки един закупен онлайн продукт в сроковете, посочени в съответния магазин и от закона. Ако размерът не е точен или продуктът просто не им харесва, могат да върнат продукта. Търговецът е длъжен да им възстанови платената сума в определения от закона срок.

„Мисля, че е въпрос на навик на потребителя. Като с всяко ново нещо клиентът се учи и изгражда своя навик за работа с онлайн магазини”, допълни Вучева. Според нея измами вероятно винаги ще има, но те са навсякъде – от липсата на касов бон, когато си купуваме кафе в кварталната сладкарница, до и-мейл измамите.

„Българският потребител е опитен и трудно може да бъде излъган. Всеки измамник рано или късно бива наказан от пазара”, допълни тя.

Как да се предпазим от измами, когато пазаруваме колективно?

Най-важното правило е да се четат текстовете с малък шрифт. Задължително трябва да се  провери до кога е валиден ваучерът и важи ли в празнични и почивни дни.

Отзивите във форумите и социалните мрежи за това предложение също са от значение. Хубаво е да се провери и дали офертата съществува и в други сайтове, за да сме сигурни, че е реална.

Между търговеца и сайта се договарят минимален и максимален брой ваучери, които могат да бъдат заявени. Ако не бъде изпълнен минимумът, тогава търговецът оттегля офертите си, а клиентът получава парите си обратно вместо очакваната стока или услуга.

Ако решим да си купим екскурзия или почивка, трябва да проверим дали туроператорът, който предлага услугата, е лицензиран, защото сайтовете за колективно пазаруване не са. Добре е да се разучи и за какъв брой хора важи предложението, особено ако пътуваме с дете.

Ако сме си закупили ваучер за вечеря в ресторант, трябва да имаме предвид, че някои заведения имат ограничение за използването на броя ваучери на една маса. Поставят се и условия за часовия пояс, в който могат да бъдат използвани.

Потребителите на козметични услуги трябва да имат предвид и броя на закупените ваучери, защото много често повече клиенти означава дълго чакане на опашка за услугата. В някои козметични салони се дава предимство и на клиентите, които не плащат с ваучер.

Ако купуваме дреха е хубаво добре да огледаме продукта и неговото описание, преди да се направи поръчка. Реномираните онлайн магазини държат на пълнотата на описанието, както и на качественото представяне на продукта.