Нито финансовите стимули за трилиони йени, нито техническите познания или иновациите могат да извадят японската икономика от кризата, поне не за дълго.

Но Япония има скрит коз, който може да реши нейните проблеми. Това са японките. Те държат ключа към икономическия обрат.

Страната се бори с дефлация в продължение на години и нейните икономически проблеми са утежнени от намаляването на работната сила в резултат на бързо застаряващото население и ниската раждаемост.

В същото време милиони високо образовани японки не работят. Жените са "очевиден скрит ресурс", коментира Кати Мацуи от Goldman Sachs, цитирана от CNN. Тя е изследвала ролята на жените в Япония за повече от десетилетие.

Заетостта на жените в Япония в момента е около 60%, далеч под 80 %, колкото е при мъжете. Ако този дял се увеличи само с няколко пункта, потенциалът за икономически растеж рязко ще се повиши.

Японските жени вече са склонни да купуват повече от мъжете и повече работещи жени биха означавали увеличаване на разполагаемия доход на населението и на потребителските разходи.

Министър-председателят Шиндзо Абе заяви през април, че жените в Япония са неизползван ресурс и постави конкретни цели за повишаване на участието им в пазара на труда.

Тези цели са основна част от Абеномиката. Жени трябва да заемат най-малко 30% от ръководните позиции във всички области до 2020 г., като компаниите трябва да назначат най-малко една жена като изпълнителен директор.

Друга цел е да се увеличи участието на жените на пазара на труда с 5% във възрастовата група от 25 до 44 години.

Реформите ще подкрепят и нуждите на семейството, като например разширяване на капацитета за целодневно гледане на деца и удължаване на срока за отпуск по майчинство от една на три години.

В момента около 70% от японките напускат работа след раждането на първото им дете, отчасти поради липсата на икономически стимули да продължават да се трудят. Мъжете получават средно с 28% повече от жените в Япония, съотношение, което е много по-ниско в другите развити страни, включително Франция, Швеция и САЩ.

Т.е. необходима е и данъчна реформа, която да стимулира японските семейства да търсят втора заплата. Трябва цялостна система за подкрепа и промяна на културата и на мисленето в страната, за да могат жените да се превърнат в двигател на икономиката на Япония.

Според работен документ на МВФ, това може да се окаже трудна задача. Броят на жените в ръководствата на компаниите малък. През 2009 г. само около 9 % от мениджърите в Япония са жени, в сравнение с 43% в САЩ.