Клиентите в България чакат най-много на опашки в банките, за да бъдат обслужени, съобщи  в Националния пресклуб на БТА Златизар Златев, управител на компанията за проучвания с тайни клиенти ClientX.

Фирмата ClientX е част от Асоциацията на компаниите, специализирани в проучвания с тайни клиенти /MSPA Европа/, която е направила проучване в 24 държави, сред които е и България.

Проучването е на базата на 2781 посещения на тайни клиенти във вериги обекти като банки, билетни каси, хранителни магазини, аптеки, пощи, заведения за бързо хранене в Русия, Мароко и в страни от Европа.

Престоят на опашките в банките в България е средно седем минути за разлика от дванадесет минути в другите държави. У нас средната продължителност на опашката в пощата е близо три минути в сравнение със средните седемнадесет минути за всички страни, където изчакването на опашка е най-голямо. Българинът чака само три минути и за обслужване в билетните каси на ЖП гарите, докато останалите чакат средно по дванадесет минути. 

В България се отделят средно по пет минути за достигане до реда на обслужване. Най-много време за редене по опашки загубват клиентите в Русия - средно двадесет минути за една опашка, а най-малко такова е измерено във Франция - само една минута. 

Средната дължина на опашката при нас е от двама клиенти. Най-дългите опашки са в Русия - средно по десет човека там образуват една опашка. 

В България 65 на сто от обслужващия персонал се усмихва на своите клиенти. Най-усмихнати спрямо клиентите са французите - 96 на сто, а усмивката при руснаците се вижда едва при 28 процента при обслужване.

Само осем процента от българите са неудовлетворени от дългите опашки.  Неудовлетвореността при френските клиенти е само два процента, за разлика от тази при чехите, където е 50 на сто и при руснаците - 75 на сто. 

През 2012 година времето за изчакване на опашка е намаляло с около 1 минута спрямо 2010 година според данните от проучването. Средно за 2012 година по опашки се чака 9 минути, докато дойде редът за обслужване.