Възраждането на жилищните комплекси е една от основните тенденции, която води след себе си възстановяването на жилищния пазар в София. Най-отчетливо се забелязва това в източните райони на столицата – Младост, Дружба, Дианабад, Слатина. Това сочат наблюденията на строителната компания BLD Homes, на база на активността на сделките в района.

„Жилищните комплекси отново привличат интереса на купувачите, но причината е далеч от познатото съотношение „ниско качество-ниска цена”, коментира Димитър Савов, изпълнителен директор на BLD Homes. 

„Ренесансът на тези райони, познати до скоро като „панелни” днес се дължи на друго – коренна промяна на техния облик. Тези райони са притегателна сила поради фактори като добри комуникации, ново качествено строителство, все по-добра инфраструктура и цени, все още по-достъпни спрямо нивата в центъра”.

„Вече станахме свидетели на промяната в Младост – от обикновено ж.к. районът се превърна в престижен и изключително предпочитан, а цените му вече са много близки, дори равни на тези в т.нар. престижни столични квартали”, допълва Савов.

По думите му, източните райони имат конкурентно предимство пред останалите и то е в бързото развитие на бизнес зоната. „Бизнес паркът в Младост беше началото на новата ера за тези квартали. Изграждането впоследствие на редица офис проекти по протежението на бул. Цариградско шосе също допринесе за постепенната, но устойчива промяна на източната градска част.

„Динамичното развитие на Младост започва да „заразява” и Дружба. Началото беше поставено с изграждането на Комплекс Цариградски, а днес вече има метростанции, вериги хранителни магазини, детски площадки, все по-добри училища, обширни зелени площи”, казва още Димитър Савов.

Според него купувачи в Дружба са не само хората, живели до момента в района – хора, решили да купят по-качествено или по-голямо жилище, но да останат в стария си квартал поради видимото му подобряване. Налице е и нова група клиенти и то благодарение именно на близостта на Дружба с развитата бизнес зона на града.

„IT секторът беше основна двигателна сила на пазара на бизнес имоти няколко години, главно поради „консумацията” на офис площи. Днес ръстът на аутсoрсинг индустрията в София дава своето отражение върху жилищния сегмент. Това са млади хора, живели под наем няколко години, които днес решават да инвестират в собствен дом, най-често в близост до местоработата им поради спецификата на своя социален живот, който е тясно свързан с колегите и работното място. Близо 70% от нашите сделки в проекта Домино са именно с такива клиенти”, обяснява още Савов.