Управление на недвижимата собственост означава пълния комплекс услуги, предоставяни от професионални фирми във връзка с недвижимо имущество. Може да става въпрос за цели сгради, търговки площи, офис площи, отделни апартаменти или къщи, складови помещения и др.

Обикновено управленската услуга включва: техническата експлоатация и консултантски услуги при строителни и ремонтни работи; обслужване на сградата - общите части и индивидуалните обекти. Тук се включват организиране на охраната, информационните и комуникационните системи, предоставяне инженерни услуги, почистване, управление на обслужващия персонал.

При отдаване под наем се включват предварителните преговори и изготвяне на договори с настоящи и бъдещи наематели, реклами и презентации на недвижимата собственост, установяване на контакт с различни посредници и водене на целия финансов и юридически документооборот между наемателя и наемодателя.

Управлението на собствеността включва оптимизиране на разходите и услугите, необходими за поддържане на имота, както и заплащане на сметките за консумативни разходи, осъществяване на ефективна комуникация с доставчиците на услуги, внедряване на електронни системи за енергиен мениджмънт и други.

Професионалните фирми, предлагащи управление на недвижимата собственост, се стремят да внедряват и поддържат високи стандарти за безопасност и качество на системите и съоръженията съгласно европейските изисквания и според възможностите на собствениците.

Фирмите се ангажират и с воденето, архивирането и съхранението на всички юридически и финансови документи, свързани с даден имот. Всички посочени дейности по управлението на недвижимата собственост могат да бъдат извършвани както самостоятелно (само една от услугите), така и комплексно (пакет от услуги). Тъй като дейностите са взаимно свързани и е необходима синхронизация при тяхното извършване, оптималният вариант за управление на недвижимата собственост е всичко да бъде поето от мениджърска компания чрез въвеждане на модела на доверително управление чрез компании за управление на недвижима собственост.

Комплексната услуга малко трудно си пробива път в България. Тя е много удобен вариант за собствениците на търговски центрове и офисни сгради. Когато те подпишат договор със специализирана компания, прехвърлят отговорността си на нея за аварийната безопасност и безопасните и здравословни условия в сграда, офис или магазин.

Това е една от причините, заради които си струва да се възложи цялата дейност на една професионална компания. На пръв поглед разходите са по-високи, но ако собственикът на имота си направи детайлно сметката, ще установи, че не е точно така.

През последните две години с приемането на Закона за етажната собственост все повече притежатели на недвижимо имущество се обръщат към фирми, специализирани в управлението на собственост, в частност към фирми, предлагащи услугата „професионален домоуправител”.
Понятието „професионален домоуправител” е само една част от т.нар. управление на недвижимата собственост. То включва комплекс от услуги и има за цел да намалява разходите по поддръжката на етажната собственост в една сграда, в повечето случаи - жилищна.

Основните задължения на професионалния домоуправител са:

- назначава общи събрания на собствениците, осигурява присъствието им, води протокол, запазва решенията в архив - на електронни и хартиени носители;
- представя взетите решения пред общинската администрация;
- информира собствениците, които не са присъствали на събранието, за настъпили промени или решения;
- помага да се вземе решение по какъв начин ще се разпределят разходите в етажната собственост (солидарно или процентно, според големината на имота);
- ежемесечно представяне на финансовите отчети – за какво са били използвани финансовите средства;
- събиране на ежемесечни такси от собствениците за поддръжката на общите части на сградата;
- почистване на сняг около сградата;
- озеленяване на околоблоковото пространството;
- поддръжка на ВиК и електрическите инсталации на сградата;
- почистване на общите части;
- обезпаразитяване на сградата;
- портиер, 24-часова охрана;
- поддръжка на асансьора;
- организация на ремонтни дейности на общите части и контрол над изпълнението им;
- създаване на специализиран интернет форум за по-лесна комуникация между живущите;
- предоставяне на фасади и помещения под наем с цел намаляване на месечната вноска или извършване на ремонти в сградата.

Трябва да се отбележи, че при избор и ангажиране на професионален домоуправител клиентите могат да определят дейностите, които последният ще изпълнява.

Използването на професионален домоуправител създава оптимална организация и по-ефективна поддръжка на сградата и прилежащото пространство. А в резултат на полаганите грижи за сградата се повишава нейната стойност, респективно стойността на имотите на всеки един собственик. И трето, но не на последно място, професионална компания предпазва обитателите от междусъседски конфликти.