Немалка част от евросредствата по проекта  “Енер­гийно обновяване на българските домове”, финансиран по ОП “Регионално развитие” (2007-2013) до края на годината ще бъдат пренасочени към изпълнение на общински обекти за градската среда или закупуване на нови транспортни средства, научи “Монитор”.

Прехвърлянето става възможно защото по европрограмата има много резервни проекти. Според зам.-министърът МРРБ Деница Николова, която ръководи и управляващия орган на ОПРР,

няма риск за загубим средства

заради евросанирането, защото има наддоговаряне. По думите на зам.-регионалния министър, има нов списък от резервни проекти, към които ще бъдат насочени неизползваните средства. Над 20 общини са заявили интерес за това. Те са за допълнителни обекти по оста за градска среда и градски транспорт. “В момента от управляващият орган на ОПРР се прави оценка за допустимостта има за финансиране”, уточни Николова.

“Каквото и да се случи с европроекта за обновяване на жилищните сгради, то парите ще бъдат прехвърлени към новосключени договори по оперативната програма”, прогнозира оптимистично тя.

“В момента се прави пълен анализ

кои от проектите по санирането е възможно да бъдат довършени успешно до края на годината. След това ще решим какво да правим. Със сигурност одобрените сгради, които няма да могат да получат средства по старата ОПРР ще бъдат прехвърлени към националната програма за саниране, финансирана с пари от хазната”, каза Николова.

Проектът за саниране с европари е един от най-старите в ОПРР и с най-ниско ниво на изпълнение. Досега са довършени само 2 блока в София. Дори увеличаването през пролетта на 2013 г. на субсидията до 100% не можа да раздвижи нещата. В края на миналата седмица завърши

поредната информационна кампания,

проведена в 36 града на страната.

За цялата стара ОП “Регионално развитие” (2007-2013) зам.-министърът на строителството е оптимист. Според нея част от проектите, които само до преди месец са били рискови вече не са проблемни. 

“Направихме анализ и той показа, че високорисковите проекти са само 9. Те са свързани с пътната инфраструктура, проекти към министерството на туризма, за строеж на социални жилища. Няколко са свързани с техническата помощ за общините. От пътните проекти само 2 са рискови. Единият е Северната скоростна тангента на София, а другият - по-малък, но за него са предприети мерки за ускоряване на изпълнението му”, поясни тя.

По думите й в момента по старата европрограмата

се изпълняват 123 договора за реализация

на стойност над 1 млрд. лв. 

“До края на годината са най-важните и критични месеци. Надявам се, че дотогава голяма част от средствата ще бъдат разплатени. По обществените поръчки има избрани изпълнители и са сключени договори с тях. Всичко е въпрос за оптимизация на работата с тях и на контрол от страна на бенефициентите”, категорична е Деница Николова.