За много хора, живеещи в чужбина, техните имоти в България са по-скоро тежест, отколкото преимущество. Особено когато няма на кого да поверят тяхната поддръжка и трябва да им плащат данъците. Така те реално нямат полза от собствеността си, а търпят само загуби.
Затова случаите на продажба на имоти, чиито собственици са зад граница не са никак малко и има тенденция да се увеличават. Как следва да се извърши сделката възможно най-бързо и лесно и за двете страни?
Идеята за подписване на предварителен договор винаги е уместна. Когато обаче собствениците са извън България, изпращането на подписан и нотариално заверен договор може да се окаже доста скъп, твърди адвокат Румена Симеонова.
За вас като купувач е важно да проследите историята на имота от първия до сегашния собственик и да проверите дали не е обременен с тежести. За тази цел ви е необходим поне един документ за собственост или, в краен случай – трите имена и ЕГН на един от собствениците.
Вероятно ще трябва да платите и капаро, допъва адвокат Милена Миткова. Обикновено предварителен договор е необходим, ако ще купувате с кредит – иска го финансиращата банка. Ако ще плащате със собствени средства, според юриста от него няма особена полза за купувача. Освен това ще даде капаро, което, ако не се стигне до сделка, може да откажат да му върнат и т.н.
По думите на Миткова, ако и двете страни са съгласни, варинатът да се премине направо към сделка е по-приемлив в случая. Купувачът моде да остави някаква минимална сума при трето лице, като гаранция за сериозни намерения от негова страна, тъй като продавачите ще имат разноски по пътуването си за сделката.
Изваждането на необходимите документи за продажба отнема около седмица (данъчна оценка, кадастър и др.), което значи, че самата сделка може да се осъществи в рамките на десетина дни. Ако все пак се налага подписване на предварителен договор, съществуват юридически възможности за защита на интересите на купувача.